سین سینما
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما
No Result
View All Result
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما
سین سینما
No Result
View All Result
Home هنر و موسیقی

شبی تلفیقی از موسیقی شرق و غرب در جشنواره موسیقی فجر

۱۴۰۳-۱۱-۲۸
0
Share on FacebookShare on Twitter


پایگاه خبری سین :

به گزارش ایرنا، در شب پنجم از چهلمین جشنواره موسیقی فجر، تالار وحدت در ساعت ۲۱:۳۰ میزبان کنسرت مشترک ایران و هلند بود. در این اجرا، سه نوازنده بین‌المللی حضور داشتند: شاهین دورینگ، نوازنده پرکاشن از هلند، برام استادهاودرز، نوازنده گیتار از هلند، و بنس هوزار، نوازنده ویولنسل از مجارستان.

در ادامه کنسرت، گروه «نوشه» که متشکل از بانوان ایرانی است، به سرپرستی نیوشا بریمانی، همراه با این سه نوازنده بین‌المللی به اجرای برنامه پرداختند.

در آغاز کنسرت، سه نوازنده غیرایرانی روی صحنه حاضر شدند و فضایی شرقی را در اجرا رقم زدند. گیتار الکتریک با صداهای پدگونه به فضاسازی کمک می‌کرد، در حالی که سازهای کوبه‌ای با اجرای افکتیو و رنگ‌آمیزی صوتی متنوع، بُعدی جذاب به موسیقی می‌بخشیدند. در این میان، ویولنسل نقش محوری را بر عهده داشت و ملودی اصلی را اجرا می‌کرد. این ترکیب، اجرایی اکسپریمنتال (تجربه‌گرا) و متفاوت را شکل داد که از نظر صوتی و بافت موسیقایی، تجربه‌ای جالب و خلاقانه را به مخاطبان ارائه می‌داد.

یکی از نکات خلاقانه و قابل توجه این اجرا، استفاده از ویولنسل الکتریک بود که به پدال بورد متصل شده بود. نوازنده با اجرای فلاژوله و استفاده از افکت دیلی (اکو) که روی لاین صدای ویولنسل قرار داشت، فضایی پُشواک‌گونه ایجاد می‌کرد. این تکنیک، صدایی مشابه پژواک پرندگان در کوه را شبیه‌سازی کرده و بُعدی متفاوت و الهام‌بخش به اجرا می‌بخشید.

گیتار الکتریک در لحظاتی که ریف‌های ریتمیک اجرا می‌کرد، حال و هوایی اروپایی‌تر به موسیقی می‌بخشید. این الگوهای ریتمیک، بافتی مدرن و متفاوت ایجاد می‌کردند که در ترکیب با سایر سازها، تلفیقی از موسیقی شرقی و غربی را به نمایش می‌گذاشت.

پس از اجرای چند قطعه، شاهین دورینگ لحظاتی با تماشاگران به خوش‌وبش پرداخت. او با اشاره به این نکته که این نخستین بار است که هر سه نوازنده در کنار یکدیگر اجرا می‌کنند، اعضای گروه را به مخاطبان معرفی کرد. دورینگ همچنین اشاره کرد که این سومین سفر او به ایران است و ضمن ابراز علاقه به فرهنگ و زبان ایرانی، از تجربه حضورش در این کشور سخن گفت.

شبی تلفیقی از موسیقی شرق و غرب در جشنواره موسیقی فجر

سپس شاهین دورینگ، نیوشا بریمانی را معرفی کرد و از او دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید. او توضیح داد که ۱۲ سال است با بریمانی آشناست و این آشنایی از سفر او به هلند آغاز شده است. دورینگ همچنین اشاره کرد که ۶ سال پیش برای اولین بار به دعوت بریمانی به ایران آمده و ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها در آینده ادامه داشته باشد.

پس از این صحبت‌ها، نیوشا بریمانی با کمانچه، همراه با نوازنده پرکاشن گروه «نوشه»، به صحنه آمد و قطعاتی را در کنار سه نوازنده غیرایرانی اجرا کرد. در این بخش از برنامه، ملودی‌پردازی اصلی بر عهده کمانچه بریمانی بود که در همراهی با دیگر سازها، فضایی بدیع و تلفیقی خلق کرد.

پس از اجرای چند قطعه دیگر، سایر اعضای گروه «نوشه»، که همگی از بانوان هنرمند ایرانی بودند، به روی صحنه آمدند. این بخش از اجرا با حضور نوازندگان عود، فلوت، بیس، پیانو و بند شکل گرفت.

در آغاز، گروه اندکی ناهماهنگ به نظر می‌رسید، اما به‌تدریج انسجام خود را پیدا کرد و هماهنگی بیشتری میان نوازندگان برقرار شد. در مجموع، اجرای فلوت از نظر ریتمی می‌توانست دقیق‌تر باشد، اما در کنار سایر سازها، همچنان به رنگ‌آمیزی صوتی اجرا کمک می‌کرد.

اجرای کمانچه نیوشا بریمانی تمیز، خوش‌لحن و با بیان موسیقایی دقیق همراه بود. ملودی‌های ایرانی که او اجرا می‌کرد، برای مخاطبان جذاب و آشنا بودند و حس و حال موسیقی ایرانی را به‌خوبی منتقل می‌کردند.

تلفیق این فضا با تک‌نوازی‌های جز و بلوز پیانو و همچنین همراهی گیتار نوازنده هلندی، ترکیبی بدیع و متفاوت ایجاد کرده بود. این تعامل موسیقایی، فضایی تلفیقی و چندلایه را به وجود آورد که هم ریشه در موسیقی سنتی ایران داشت و هم رنگ و بوی موسیقی معاصر غربی را در خود جای داده بود.

در مجموع، این اجرا شبی خاطره‌انگیز و جذاب را رقم زد. حضور پررنگ بانوان هنرمند در گروه «نوشه» و نقش‌آفرینی آن‌ها در کنار نوازندگان بین‌المللی، نشان داد که حمایت از بانوان موسیقی‌دان و سرمایه‌گذاری بر استعدادهای آن‌ها می‌تواند به خلق اتفاقات مثبت و اثرگذار در فضای موسیقی منجر شود.

Previous Post

یک پژوهشگر سینما: خلق آثار ماندگار در سینمای ایران کمتر شده است

Next Post

خبرهایی از فیلم‌های اکران نوروزی تا چند تئاتر و ماجرای بلاگرها

Next Post

خبرهایی از فیلم‌های اکران نوروزی تا چند تئاتر و ماجرای بلاگرها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی‌ها

  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما

درباره‌ی سین

پایگاه خبری «سین» در نظر دارد با تکیه بر کمک‌های خداوند متعال و به دور از تعاریف معمول و مناسبات نفوذ و قدرت در سینمای ایران و کمک اهل فن و همکاران کار بلد و دوستان دلسوز و با تجربه به فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای با تکیه بر اصول روزنامه‌نگاری و رسانه بپردازد و بدین صورت موضع اعتراضی خویش به رواج بی‌سوادی و آماتور مآبی بسیاری از فعالیت‌های سال‌های اخیر در حوزه‌ی رسانه‌های سینمایی را نمایان سازد.

© 1399 طراحی و پشتیبانی: مانا مدیا

No Result
View All Result
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما

© 1399 طراحی و پشتیبانی: مانا مدیا

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist