سین – حسین کیانی نویسنده و کارگردان شناخته شده تئاتر نوشت: این که اصطلاحاً می گویند فیلم، کار می کند یعنی اینکه فیلمسازش توانسته وظیفه ی خود را در قبال ارتباط با مخاطب چنانکه بایسته و شایسته است انجام دهد. طبیعی به نظرمی رسد که فرم و محتوا و ساختارِ همه ی عناصر و اجزاء فیلم برای به اصطلاح؛ کارکردنِ آن دریک هارمونی و هماهنگی کامل، نظم دهی و آراسته و پیراسته شده اند.
اما بعد از کار کردن یک فیلم که حاصلش ارتباطِ اصیل و دوطرفه با مخاطب است، سکوی دیگری وجود دارد که هر فیلمی موفق نمی شود پا روی آن بگذارد و آن، سکوی اسطوره سازی است. در تاریخ سینمای جهان وایران، انگشت شمارند فیلم هایی که اسطوره ساخته اند و انگشت شمارترند فیلم هایی که با روایتی حماسی و ملی اسطوره ای جاودانی خلق کنند.
اسطوره ای که ملتی از منظر آرمان خواهی و وطن پرستی بتواند برآن تکیه کند و نمادِتجسم یافته ی امید و عزت نفس و شرافت و هستیِ سرزمینی او باشد. فیلم تک تیرانداز که بر اساس زندگی بزرگترین تیراندازنبردهای معاصرجهان، “شهید عبدالرسول زرین” ساخته شده بی هیچِ شعارزدگی و درشت نمایی، این اسطوره را بر اساسِ زندگی آن شهیدِ جاویداثر می سازد و با توجه به ساختارحساب شده و فرمِ درست و حرفه ای و محتوای غنی و انسانی اش به این اسطوره، ابعادی ملی و حماسی و تاریخی می دهد. که هر کدام از اینها در جای خود قابل نوشتاری مفصل است.
در اینجا آنچه بیشتر از همه نمود دارد و اگر فرصتی باقی بود در قالب یک مقاله ی مقایسه ی تطبیقی به آن خواهم پرداخت بازتابِ یکی از مهمترین اسطوره های ملی ایران زمین در اسطوره ی ساخته شده ی فیلم است که تا زمان نوشتن آن مقاله نام آن اسطوره ی معروف محفوظ بماند.اما درپایان اشاره کنم به بازی های سرشاراز زندگیِ شخصیت های درام توسط بازیگرانی مثلِ کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری و دیگرِ گروه بازیگزان.
کامبیز دیرباز به گمانم مهمترین نقش دوران حرفه ای خود را تا اینجا به بهترین صورت ممکن بازی کرده است و دیگربازیگران هم مقبول ترین شکلِ شخصیت های دوران رزم و دفاع ایران را در برابر متجاوزین بازی و بهتراست بگویم زندگی کرده اند. درباره تک تیرانداز باید بسیار بیش از این نوشت و خواند و قدرش را دانست چرا که هم در ژانر خودش شاخص و بدون تکرار و درست است و هم در تمامیت سینمای کم رمق فعلی که از نارسائی های زیادی رنج می برد.این فیلم بی تردید حاصل یک فرایند درست است که باید تقویت شود، چراکه از معدود فیلم هایی است که دردوران بارشِ اسطورها ی جعلی که با انواع گیم ها و سریالها بر سر فرزندانِ ایران می بارد،اسطوره ای از جنسِ هویتِ ملی میهنی وحماسی می سازد.