پايگاه خبري سي.آي.ان«سين» شبكه خبري سينماي ايران اخبار هنر و سينماي ايران وجهان : نقدهايي كه انجمن عكاسان سينما به جشنواره فيلم فجر وارد دانست
سه شنبه، 27 بهمن 1394 - 14:29 کد خبر:1096
انجمن عكاسان سينماي ايران طي نامه اي خطاب به محمد حيدري دبير جشنواره فيلم فجر بيان كرد چرا هنوز برخي مديران ما از قافله عقب هستند.

 
به گزارش شبكه خبري سي آي ان، انجمن عكاسان سينماي ايران خطاب به محمد حيدري كه سال آينده نيز دبيري جشنواره فيلم فجر را بر عهده دارد، درباره چگونگي برگزاري و داوري بخش تبليغات سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر، نكاتي را متذكر شده است.
 
در متن اين نامه آمده است:
 
«جشنواره فيلم فجر مهم‌ترين رويداد سينمايي ايران است؛ جشنواره‌اي كه ويترين سينماي كشور محسوب مي‌شود و منتقدان ايراني و بعضا خارجي آن را رصد مي‌كنند. نكته مهمي كه هر ساله در جشنواره شاهد آن هستيم تغييرات بخش هاي مختلف آن است. اين كه جشنواره فجر را نوروز سينماي ايران مي دانند، يك شعر يا جمله اديبانه نيست، عبارتي حكيمانه است. به همين معني كه مانند بهار كه از پس خزان مي آيد و روزگار جديدي را براي بشر رقم مي زند، جشنواره فجر هم بايد در هر دوره اش با كارشناسي افراد آگاه و بزرگان هر رشته شكل و شمايلي تازه و متفاوت از آنچه بوده را متجلي سازد.
 
شكي نيست كه عكس فيلم يكي از مهم‌ترين ابزار اطلاع‌رساني است كه به روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، اهالي سينما و تمامي مخاطبان در جامعه كمك مي‌كند. عكس‌ها سندهايي غير قابل انكار هستند. به خاطر همين عكس‌هاي سينمايي در سراسر دنيا، در دسته ارزشمند‌ترين عكس‌ها شمرده مي‌شوند و عكاسان سينمايي هميشه قشر قابل احترامي براي سينما گران و مردم بوده‌اند. عكس فيلم اثر گذارترين شاخصه‌اي است كه پيش از ديدن فيلم مخاطب را به سوي خود مي كشاند.
 
مدت هاست بيانيه دادن بعد از هر جشنواره اي كار كليشه و دور از عرف هنر است اما دغدغه صنفي و رعايت حقوق عكاسان سينما و ايجاد وفاق و همدلي در عمل و نه در حرف ما را وادار به نوشتن نمود.
 
اين كه آيا هيات محترم داوران بخش مسابقه عكس سينماي ايران، عكس فيلم ها را داوري كرده اند يا خود فيلم ها و سازمان هاي پشتيبان آنها را؟
 
اين كه چرا دبير بخش مسابقه تبليغات جشنواره فيلم فجر خود از اعضاي هيات انتخاب اين بخش است و تكرار را دليل رد نمودن يكي از داوران سرشناس سال گذشته در داوري امسال بيان نموده است؟
 
اين كه چرا كارمند بخش مسابقه تبليغات جشنواره فيلم فجر (درج اسم و سمت در بولتن جشنواره) خود شركت كننده در اين بخش است و مورد تقدير هيات داوران نيز قرار مي گيرد؟
 
اين كه چرا از بين پنج داور بخش مسابقه تبليغات جشنواره فيلم فجر (كه اين بخش اساسا بر عكس استوار است) تنها يك نفر عكاس حرفه اي سينما حضور دارد؟ (يك كارگردان انيميشين، يك كارگردان تئاتر، يك تدوينگر و يك گرافيست)
 
اين كه چرا در مراسم تقدير از نامزدهاي جشنواره فيلم فجر دعوتي از عكاسان نامزد همين جشنواره نمي شود؟
 
اين كه چرا طبق نظر دبير اين بخش اچ دي ار و يا سياه سفيد نمودن عكس ها اصالت عكاسي سينما را به خطر مي اندازد و پذيرش عكس فيلم مستند در مسابقه اين خطر را ندارد؟ همه اين ها بماند براي وقتش و اهلش...
 
برخي مواقع ناراحت و دل سوخته مي شويم كه چرا هنوز برخي مديران ما از قافله عقب هستند. گاهي نيز اميدوار مي شويم، اما قانع نه و مديران نادر و كميابي هم هستند كه نشاني از تلاش براي شكستن قالب هاي پوسيده و كليشه اي و در انداختن طرحي نو دارند. مديراني كه مي توان لقب خط شكن به آنها داد و همان ها هم آبروي سينماي اين ديار هستند. جناب آقاي حيدري دبير محترم دوره آينده جشنواره فيلم فجر، ما اعتقاد داريم شما از همين جنس مديران هستيد و اين تقاضا را داريم، همانطور كه در دوره آينده جشنواره، بخش عكس را به بخش جوايز اصلي  و فيلم هاي همان سال اضافه نموديد در انتخاب دبير بخش تبليغات كه داوري سال گذشته عكاسي نيز در آن است دقت كنيد و پيشنهاد انتخاب جناب آقاي دكتر شهاب الدين عادل را با شما در ميان مي گذاريم.
 
در صورت بي توجهي به اين حرفه، روزي مي رسد كه از فاجعه اي به نام عكاسي فيلم حرف مي زنيم، زماني كه فرصت ها از دست رفته و براي هر اقدامي دير است.
 
انجمن عكاسان سينماي ايران»