پايگاه خبري سي.آي.ان«سين» شبكه خبري سينماي ايران اخبار هنر و سينماي ايران وجهان : باج پوسترها به ستاره‌هاي نفروش
دوشنبه، 5 بهمن 1394 - 12:14 کد خبر:964
اين روزها و در آستانه برگزاري سي‌وچهارمين جشنواره فيلم فجر بتدريج از پوسترهاي فيلم‌هاي شركت‌كننده در اين رويداد رونمايي مي‌شود.

به گزارش شبكه خبري سي آي ان، به نقل از جام‌جم،  نكته جالب توجه درباره اين پوسترها، سادگي و خلاقيت موجود در آنهاست و عناصر گرافيكي استفاده شده كاملا معرف فضاي فيلم است؛ مساله‌اي كه اتفاقا در پوسترهاي اين روزها و سال‌هاي سينماي ايران اصل غايب و فراموش شده‌اي است. پوسترهايي كه به جاي اين كه داراي هويتي متناسب با فيلم و حاوي نكات خلاقانه و زيبايي‌شناسانه باشد، در سطحي‌ترين و مبتذل‌ترين شكل ممكن، فقط تركيبي زشت از انبوه كله بازيگران سرشناس موجود در فيلم است؛ بازيگراني كه اتفاقا حضورشان پولساز هم نيست.
 
پوستر مهم‌ترين ويترين هر فيلم و يكي از انواع مواد تبليغي و اطلاع‌رساني اثر سينمايي است كه معمولا در كشور ما در مقاطع مختلف به شكل‌هاي گوناگوني عرضه مي‌شود.
در زمان جشنواره ، خلاقيت گرافيكي حرف اول را مي‌زند و چون كيفيت كار سال بعد در بخش مسابقه تبليغات و اطلاع‌رساني داوري مي‌شود، صاحبان آثار مي‌كوشند اثري خاص و هنري براي جلب‌نظر مخاطب هوشيار يعني داوران و منتقدان و رضايت مخاطب فعال يعني تماشاگران سينمارو ارائه كنند. اما برخي تهيه‌كننده‌ها و كارگردان‌ها در اكران عمومي تصميم مي‌گيرند براي تحت تاثير قرار دادن مخاطبان عام، ذوق گرافيكي را كنار بگذارند و به بدترين شكل ممكن، از تصاوير كله بازيگران ايران كنار هم استفاده كنند و نام پوستر روي آن بگذارند. 
 
مقصر، پخش‌كننده‌ها هستند 
 
علي باقري، يكي از طراحان موفق پوستر سينماي ايران كه آثاري چون شيار 143، پابرهنه در بهشت و پرسه در مه را در كارنامه دارد و امسال هم با طراحي پوستر فيلم «نفس» نرگس آبيار در جشنواره فيلم فجر حاضر است، ضمن اذعان به افت كيفي طراحي پوستر در سينماي ايران مي‌گويد: هميشه در طراحي پوستر تلاشم اين است كه نگاه 40 سال پيش به اين موضوع را عوض كنم و موقع سفارش از تهيه‌كننده‌ها و انجام كار حواسم هست طراحي پوستر يك فيلم، از خلاقيت دور نشود. به نظرم مقصر اصلي در اين خصوص، پخش‌كننده‌ها بوده كه از نظر ديد تصويري ضعيف هستند و شناختي از جامعه ندارند. به همين دليل شاهد اين همه پوستر نازل هستيم، به طوري كه آدم رويش نمي‌شود در هيچ كجاي دنيا بگويد اينها پوسترهاي سينماي ماست. معتقدم پخش‌كننده‌هاي ما، افرادي هستند كه تيم فوتبال به آنها نرسيده است!
 
طراح پوستر «اينجا بدون من»، فاجعه اين موضوع را در شبكه نمايش خانگي عميق‌تر مي‌داند و ادامه مي‌دهد: آخرين كاري كه در اين زمينه به شبكه نمايش خانگي رفت، فيلم «من ديه گو مارادونا هستم» بود كه وقتي بازيگران فيلم را با چشم چپ ديدم، به قدري حالم گرفته شد كه حد ندارد. چون طراحي پوستر جشنواره اين فيلم را من انجام داده بودم كه در بازار جشنواره فيلم كن با استقبال روبه‌رو شده بود.
 
كارگردان‌ها دخالت نكنند
 
عليرضا ميرزا مصطفي ـ كه پوستر فيلم «سيانور» بهروز شعيبي را براي جشنواره فيلم فجر امسال طراحي كرده ـ ضمن اظهار تاسف از كيفيت نازل پوسترها در سينماي ايران مي‌گويد: دو دليل عمده وجود دارد كه گرافيك تاثير خودش را در سينماي ما ـ در تيتراژ و در مواد تبليغي مثل پوستر ـ نگذاشته است؛ يكي خساست در هزينه است. يعني تهيه‌كننده هزينه‌هايش را صرف بازيگران نقش‌هاي اصلي فيلم و كارگردان مي‌كند و ضرورتي براي هزينه كردن درخصوص طراحي هنرمندانه پوستر احساس نمي‌كند و آن را مهم نمي‌داند. دوم اين كه كارگردان و تهيه‌كننده بايد بپذيرند گرافيك و طراحي پوستر يك تخصص است و اين را به اهلش بسپارند، اما ترجيح مي‌دهند براي باج دادن به تماشاگر، پوسترهايي سطحي و بي‌كيفيت سفارش دهند. 
 
وقتي زور تهيه‌كننده مي‌چربد 
 
اميرحسين شجاعي، از عكاسان سينمايي و طراحان پوستر كشور ـ كه با طراحي پوستر فيلم «ابد و يك روز» ساخته سعيد روستايي در جشنواره فيلم فجر حضور دارد ـ طراحي پوستر را كاري چالشي با برخي تهيه‌كننده‌ها مي‌داند و مي‌گويد: اين مشكل هميشه وجود دارد، البته تهيه‌كننده‌ها ممكن است اول با طراح پوستر راه بيايند و با او همراهي كنند، اما از جايي به بعد زورشان مي‌چربد!
 
طراح پوستر «چند مترمكعب عشق» و «آرايش غليظ» مي‌افزايد: هرچند حساسيت تهيه‌كننده‌ها نسبت به طراحي پوستر براي بازگشت سرمايه و فروش در گيشه هم مهم است، اما برخي از آنها نمي‌دانند استفاده مرتب از تصاوير كله بازيگران بدون هيچ خلاقيتي در اين سال‌ها باعث فروش فيلمي نشده است و مردم اين طوري به ديدن فيلم‌ها ترغيب نمي‌شوند.
 
جاي خالي مميز
 
نگاهي به پوسترهاي بي‌سليقه فيلم‌هاي سينماي ايران، جاي خالي طراحان و گرافيست‌هاي زبردستي چون مرتضي مميز فقيد را بيش از پيش برجسته مي‌كند. هنرنمايي او در طراحي پوستر فيلم‌هايي چون طبيعت بيجان، ستارخان كمال‌الملك و گوزنها براي هميشه از مهم‌ترين نشانه‌هاي تصويري تاريخ سينماي ايران است.