تلکس پايگاه خبري سي.آي.ان«سين» شبكه خبري سينماي ايران اخبار هنر و سينماي ايران وجهان: امير آقايي: نگذاشتند در سريال تركيه‌اي بازي كنم/ افخمي: فراستي بايد عذرخواهي كند
شنبه، 1 اسفند 1394 - 13:19     کد خبر: 1123

برنامه سينمايي «هفت» جمعه 30 بهمن ماه بصورت زنده با موضوع تحليل سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر از شبكه سه سيما پخش شد.
به گزارش شبكه خبري سي آي ان، امير آقايي، بازيگر فيلم سينمايي «باديگارد» در ابتداي برنامه ميهمان رسول صدرعاملي شد، وي درخصوص همكاري با ابراهيم حاتمي كيا در فيلم سينمايي «باديگارد» گفت: «باديگارد» سينماست. در اين شكي نيست. هركسي مي تواند به آن انتقاداتي داشته باشد. اما من به شخصه آن را دوست دارم. اگر دوست نداشتم با حاتمي كيا كار نمي‌كردم به بي‌مهري‌هايي هم كه با آن شده كاري ندارم. همكاري با حاتمي كيا همواره براي من لذت بخش بوده است.
 
ايوبي و ايل بيگي قرارداد بازي مرا لغو كردند
 
وي درخصوص بازي در يك فيلم تركيه‌اي گفت: من قرارداد بازي در يك فيلم تركيه‌اي را بسته بودم اما ايوبي و ايل بيگي (مسوولان سينمايي) گفتند كه بايد بازگردي. من به آقاي ايل بيگي گفتم شما مديريد و كار شما پشت ميز نشيني است. اما من بازيگرم و در ميان مردم جامعه‌ام زندگي مي‌كنم. من از شما بهتر به خطوط قرمز نظام آشنا هستم.
 
اين بازيگر افزود: ما چرا نبايد حق داشته باشيم تا مثل بازيكنان فوتبال لژيونر داشته باشيم و با فيلمسازهاي خارجي كار كنيم؟ اين اتفاق‌ها، اتفاق‌هاي خوبي است و پرچم كشور ما را بالا مي‌برد. من براي بازي در يك سريال تركيه‌اي به آنجا رفتم. حتي به آنها قيد كردم در لوكيشني كه روي ميزش مشروبات الكي باشد من بازي نخواهم كرد. اما سر صحنه بودم كه آقايان ايوبي، ايل بيگي و مديران بالا با من تماس گرفتند كه اين كار شما هزينه دارد، برگرديد تا ما در خدمت شما باشيم.
 
وي افزود: دليل شان اين بود كه تركيه و سريال‌هاي تركيه‌اي دشمن ما هستند. درصورتي كه من معتقدم اين تلقي از كار من اشتباه است. حضور در عرصه بين‌الملل يك تجربه بزرگ است. اتفاق ناگوار اينجا بود كه هيچ دليل موجهي نداشتند. نهايتا به من گفتند چون احتمال دارد اين سريال را يك شبكه تركيه‌اي معلوم الحال بخرد و پخش كند، نبايد بازي كني.
 
آقايي ادامه داد: من معتقدم ما مي‌توانيم با تعيين موارد مكتوبي بگوئيم براي بازي در فضاي بين الملل اين موارد را بايد رعايت كنيد. نه اينكه به اين شيوه با سرنوشت كسي بازي شود. من نبايد به خاطر بازي در يك سريال وطنم را از دست بدهم و حتي نتوانم خانواده‌ام را ببينم. به هر حال قرارداد ما فسق شد و وكيلم گفت خيلي شانس آوردي كه آنها از تو شكايت نكردند.
 
در ادامه بهروز افخمي خطاب به وي گفت: من فكر مي‌كنم اين عقب نشيني خودت بود و تو نبايد به واسطه حرف كسي بازمي‌گشتي. اگر مديران شكايتي داشتند بايد از سوي قوه قضائيه طرح مي‌كردند و تو بايد مي‌گفتي فقط به قوه قضائيه پاسخگو خواهي بود.
 
آقايي پاسخ داد: من پيش از اين بخاطر ماجراي فيلم «پايان نامه» و شكايت خصوصي آقاي شمقدري دو سال و نيم ممنوع الكار شدم و نمي‌خواستم اين ماجرا دوباره پيش بيايد.
 
در برنامه‌ي اخير «هفت» همچنين ميزگردي درباره جشنواره سي و چهارم فيلم فجر با حضور فريدون جيراني، بهروز افخمي، رسول صدرعاملي و مسعود فراستي آغاز شد.
 
صدر عاملي در ابتداي اين بخش از برنامه خطاب به حاتمي كيا گفت: فارغ از نحوه داوري‌ها و اينكه حق حاتمي‌كيا چه بود، به نظرم سيمرغ و جشنواره نبايد براي حاتمي كيا مهم باشد. او برند خود و طرفداران‌اش را دارد.
 
سپس بهروز افخمي خطاب به فراستي گفت: فراستي بايد براي نقد عجيبي كه بر فيلم «ابد و يك روز» كرده است و آن را به مسئله امنيت ملي مرتبط كرده بايد از مردم عذرخواهي كند. اين فيلم اصلا تعميم گرا نيست.
 
در ادامه فريدون جيراني نيز با خنده به مسعود فراستي توصيه كرد: فيلم‌هاي محبوب را نزن! به اين فيلم «ابد و يك روز» حمله نكن. فراستي بايد بداند فيلم‌هاي محبوبي مثل «جدايي نادر از سيمين» و «ابد و يك روز» را نبايد بزند، زيرا از محبوبيتش كم مي‌شود.
 
در ادامه مسعود فراستي بيان كرد: چيزي كه من راجع به «ابد و يك روز» گفتم همچنان بر همان عقيده‌ام. اولا روستايي فيلمسازي است كه با استعداد است و بيش از يك فيلم اولي كارگرداني مي‌كند. دوما من اصلا مضمون را نمي‌فهمم. دوستان انقلابي ما مضمون زده‌اند، نه محتوا زده. محتوا از فرم مي آيد. فرم، مضمون را به محتوا تبديل مي‌كند.
 
وي افزود: تعميم گرايي اين فيلم چند نكته دارد. من اصلا با فيلم تلخ و سياه مخالف نيستم. با سياه‌نمايي مخالفم. سفيدي يا سياهي اصلا مسئله من نيست. مسئله من نسبتي است كه فيلمساز با سياهي و سفيدي برقرار مي‌كند. اين نسبت محتواي فيلم را مي‌سازد نه سياهي يا سفيدي. ممكن است همه فيلم فلاكت و گرسنگي و بدبختي باشد، مهم نسبتي است كه فيلمساز با آن برقرار مي‌كند. اين نسبت را هم دوربين و فرم تعيين مي‌كند.
 
وي نهايتا گفت: لذا من اين مرز را با دوستان سياست زده و مضمون زده بايد معين كنم كه مسئله من با اين فيلم، طرز نگاه فيلمساز است.
 
در ادامه فريدون جيراني درخصوص هيات انتخاب و داوري هاي جشنواره فيلم فجر بيان داشت: درخصوص فيلم «هيهات» در ابتدا 2 اپيزود از فيلم به ما داده شد و ما داوري را منوط به تماشاي هر 4 اپيزود فيلم كرديم. تهيه كننده با دبير جشنواره صحبت كرد و گفت 4 اپيزود آماده بود و شما به من گفتيد 2 اپيزود را بفرست. قرار شد 4 اپيزود را بفرستد. زماني كه به دست ما رسيده بود، فيلم‌هاي راه يافته اعلام شده بود. ما فيلم را ديديم و ايستاده در سالن سينما درباره فيلم صحبت شد. به نظر مي‌رسيد اگر همان بحث روي كاغذ مي‌آمد، فيلم راه مي‌يافت. خاطرم است همان جا حداقل 5 راي داشت. اما وقتي وارد دفتر رسيديم چون زمان گذشته بود موضوع منتفي شد.
 
وي افزود: همچنين ما دو فيلم ديگر نيز «ماحي» و «آبجي» را ما پس از تماشاي نسخه كامل امضا كرديم كه وارد بخش «نگاه نو» شود، اما آقاي حيدري درباره افزودن 2 فيلم ديگر به بخش نگاه نو تصميم گرفتند كه اين كار انجام نشود.
 
اين عضو هيئت انتخاب گفت: فيلم «برادرم خسرو» براي حضور در بخش سوداي سيمرغ هر 7 راي را نداشت. و وقتي «ابد و يك روز» و «ايستاده در غبار» ديده شد، حرفي نمانده بود. بين «ايستاده در غبار» و «لاك قرمز» بحث شد اما اصلا بحث «برادرم خسرو» نبود. «برادرم خسرو» آن طور كه ديگران خوششان آمد در ميان هيئت انتخاب خيلي خوشمان نيامد و جزء انتخاب‌هاي هيچ كس براي حضور در بخش سوداي سيمرغ نبود.
 
جيراني گفت: ما فيلم «امتحان نهايي» را براي حضور در جشنواره انتخاب كرده بوديم و فيلم بسيار خوبي بود. اما به ما اعلام كردند كه بي‌خيال اين فيلم شويد چون پروانه نمايش ندارد و تا جشنواره هم مجوز نمايش مخصوص جشنواره نخواهد گرفت.
 
وي افزود: فيلم «خانه‌اي در خيابان چهل و يكم»، «باديگارد»، «سيانور» و «دختر» از جمله فيلم هايي بودند كه ما آنها را به طور كامل نديديم اما بر همين اساس تصميم گرفتيم در جشنواره بياوريم. از سويي دو فيلم «مالاريا» و «نفس» بخاطر راي پائين حتي امكان داشت از جشنواره كنار گذاشته شوند.
 
اين كارگردان گفت: فيلم‌هايي «باديگارد»، «آااادت نمي كنيم»، «به دنيا آمدن»، «لانتوري»، «ايستاده در غبار» و «ابد و يك روز» از فيلم‌هايي بودند كه با تمام 7 راي به جشنواره آمدند.
 
اين عضو هيئت انتخاب با بيان آنكه داوري مصلحتي است، ادامه داد: من با وجود اينكه فيلم «رسوايي 2» فيلم ضعيفي بود معتقد بودم كه داوري مصلحت انديشي است و من شخصا از آن دفاع كردم كه بايد وارد مسابقه شود، چون نماينده طيفي بود. ايران كشور مصلحت انديشي است و به نظرم بايد تاحدودي داوري را مصلحت انديشي دانست.
 
جيراني در ادامه درخصوص داوري فيلم «باديگارد» اظهار داشت: من دموكراسي در هيات داوران را شوخي مي‌دانم. به هرحال كارشناسي بايد مي‌شد، نظر داده مي شد و بحث مي شده تا به نتيجه درست نزديك شوند. گاهي با صحبت و بحث راي عوض مي‌شود و ديگران اقناع مي‌شوند. درباره حاتمي كيا هم بايد بحث مي شد.
 
اين فيلمساز افزود: فيلم حاتمي كيا به لحاظ كارگرداني، كارگرداني خيلي بهتري از فيلم‌هاي ديگر دارد و براي ما در هيات انتخاب كاملا اين مسئله مشهود بود.
 
وي با بيان آنكه مواضع سياسي را نبايد وارد داوري كنيم، ادامه داد: البته امروز اين سوتفاهم شده است. در همه جاي دنيا بهترين فيلم، بهترين مي‌شود، اما در جشنواره فيلم فجر بهترين فيلم هميشه مصلحت است.
 
در ادامه بهروز افخمي در اين خصوص عنوان كرد: فخيم زاده مي‌گفت با حذف ابتداي فيلم «باديگارد» كه پرستويي به چشم پزشك مراجعه مي كند، لطمه‌اي به فيلم نمي‌خورد و اين براي كارگرداني و فيلمنامه يك فيلم بد است. اما اين درباره «ابد و يك روز» هم درست است.
 
وي افزود: چطور ممكن است ده دقيقه اول فيلم «ابد و يك روز» را حذف كنيم و اتفاقي در فيلم نيافتد و در عين حال اين فيلم سيمرغ بهترين فيلمنامه را بگيرد. فيلم اگر از جايي كه ماموران برادر معتاد را مي‌گيرند و برادر كوچك راه مي افتد در كوچه تا خانه شان را نشان دهد هم آغاز شود، نيز مشكلي پيش نمي‌آيد.
 
افخمي ادامه داد: به نظرم بازي ناصر هاشمي در فيلم «برادرم خسرو» بهترين بازي جشنواره بود و راه نيافتن اين فيلم به بخش سوداي سيمرغ اشتباه بزرگ هيات انتخاب بود. در اين شرايط دادن سيمرغ بهترين بازي مرد به پرويز پرستويي اين احتمال را كه جوايز مصلحتي بوده بيشتر مي كند. چون اتفاقا بازي پرستويي بازي خاصي نبود. خواستند با دادن اين جايزه، دلخوري «باديگارد» را جبران كنند.
 
وي نهايتا گفت: در كل داوري‌هاي جشنواره دموكراسي نيست و بيشتر يك هرج و مرج عددي است.
 
در بخشي از برنامه «هفت» محسن يزدي، دبير مجمع منتقدان و نويسندگان سينماي انقلاب ميهمان برنامه «هفت» شد.
 
وي درخصوص رويه كاري اين مجمع گفت: در دوره‌اي رسانه هاي انقلابي سينما قدرتمندتر شدند و در 4 دوره اخير از جشنواره فيلم فجر با برگزاري يك نظرسنجي ميان منتقدان خود، فيلم‌هاي برگزيده هر دوره از جشنواره را از نگاه خود معرفي مي كردند. امسال تصميم گرفتيم پس از 4 سال اين نظرسنجي را به يك جشن تبديل كنيم.
 
يزدي در پاسخ به اين سوال افخمي كه آيا نگاه شما به سينما سياسي است؟ گفت: ما همواره در سينما متهم به فعاليت سياسي هستيم درصورتي كه به هيچ وجه اين چنين نيست و اتفاقا جريان روشنفكري در سينما سياسي‌تر و تشكيلاتي تر عمل كرده است. در ميان نويسندگان ما بحث فرم مهم است، در كنار اين مسئله كه محتوا نيز مهم است. لذا ما با توجه صرف به محتوا مخالفيم. شايد تفاوت نسل جديد اين گرايش با نسل قبل‌تر خود همين توجه به فرم است. در حوزه محتوا هم حرف عجيبي ندارند. مسئله شان توجه به نظام و انقلاب است.
 
در ادامه بهروز افخمي در تشريح معناي سياسي اظهار داشت: سياسي به اين معنا كه شما به فيلم‌هايي كه در راستاي حمايت و توجه به نظام ساخته‌اند توجه بيشتر داريد؛ فارغ از اينكه درآمده يا نيامده است. مثلا فضاسازي‌هايي كه درباره فيلم «ابد و يك روز» مي شود. به نظر مي رسد با نگاه توطئه انديش و تعميم گراست و با اين تصور كه پيدا كرديم فيلم بد امسال و به نظرم اشتباه است.
 
يزدي پاسخ داد: درباره اين فيلم خاص بايد بيشتر صحبت كرد. اين فيلم به نظرم بيشتر از زاويه نگاه افغاني‌ها دچار اشكال است. و با نگاه ملي مغاير است. چون وجه افغاني آن اتفاقا قابل تعميم است. به هر حال ابزار ما قلم است. ابزار فيلمساز هم فيلمش است. من رسانه‌اي هستم، وقتي فيلم تند است جواب او در مقالات هم تند مي‌شود.

برگشت به تلکس خبرها