تلکس پايگاه خبري سي.آي.ان«سين» شبكه خبري سينماي ايران اخبار هنر و سينماي ايران وجهان: برزيده: اتفاقات خوب و بد يك جشنواره نتيجه انتخاب دبير است
دوشنبه، 3 اسفند 1394 - 13:32     کد خبر: 1137

عبدالحسن برزيده كارگردان سينما تاكيد دارد اتفاقات خوب و بد هر جشنواره‌اي نتيجه انتخاب دبير آن است و همچنين معتقدست سليقه‌اي دانستن داوري شانه خالي كردن از مسئوليت است.

به گزارش شبكه خبري سي آي ان، به نقل از مهر، عبدالحسن برزيده كارگردان سينما با اشاره به نياز به بررسي نتيجه داوري ها در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر گفت: پيش از هر چيز بايد به مساله انتخاب دبير يك جشنواره اشاره كرد زيرا دبير جشنواره در يك رخداد فرهنگي و هنري مانند جشنواره فيلم فجر نقش بسيار مهمي دارد. در واقع دبير مي تواند تاثير فوق العاده اي در همه جنبه هاي برگزاري يك جشنواره داشته باشد و درست و غلط رخدادهاي بعدي كه در يك جشنواره شكل مي گيرد از لحظه اي كه يك دبير براي جشنواره انتخاب مي شود، رقم مي خورد.

 
انتخاب دبير نخستين حلقه از اتفاقات خوب و بد يك جشنواره است
 
وي ادامه داد: يعني يك جشنواره خوب و موفق نتيجه انتخاب دبير خوب است يا برعكس. گاهي ممكن است دبير در انتخاب داوران دخالتي نداشته باشد و به عنوان مثال رييس سازمان سينمايي داوران جشنواره مورد نظر را انتخاب كند كه البته چنين مساله‌اي كمتر رخ مي دهد. اگر يك دبير، داوران خود را بد انتخاب كند با مشكلاتي در جشنواره مواجه مي شويم؛ چراكه تركيب داوران در ميزان رضايت از نتايج جشنواره بسيار تعيين‌كننده است. اين را هم بايد بگويم كه محدوديت تعداد داورها شرايطي را فراهم مي كند كه سليقه بر انتخاب فيلم ها حكمفرما شود و همه فكر مي كنند كه اگر به جاي يك گروه، گروه ديگري براي داوري انتخاب مي شد حتما نتيجه داوري بسيار متفاوت بود.
 
كارگردان فيلم سينمايي «دكل» توضيح داد: معتقدم تعداد داورها بايد زياد باشد تا بتوان سليقه هاي مختلفي در هيات داوري قرار دارد و لابي و هماهنگي هاي پشت پرده در اين زمينه كم شود. يكي ديگر از مسائلي كه در انتخاب داوران جشنواره فيلم فجر وجود دارد، مساله تنوع در تفكر داوران است كه البته اين به معناي تناقض و متضاد بودن آدم‌هاي انتخاب شده در اين بخش نيست كه البته نمونه آن در جشنواره فيلم فجر امسال ديده شده است.
 
وي بيان كرد: از نظر من تركيب هيات داوران اين دوره از جشنواره تركيب مناسبي نبود. براساس شناختي كه نسبت به داوران اين دوره از جشنواره دارم مي توانم بگويم كه داوران براي رسيدن به نتيجه نهايي با مشكلاتي مواجه بودند و بحث هاي سختي را پشت سر گذاشته اند. تركيب داوران سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر، يك تركيب كاملا متنافر بود كه همديگر را دفع مي كردند به همين دليل تركيب مناسبي براي جشنواره نبود.
 
برزيده با تاكيد بر اينكه نتيجه داوري ها در شرايطي كه انتخاب داورها اشتباه باشد هميشه جاي اعتراض دارد، بيان كرد: زماني كه داوري به تعدادي سليقه محدود مي شود، نتيجه داوري ها هميشه با اعتراض مواجه مي شود، البته اين مساله سال گذشته هم وجود داشت و مثلا من نسبت به اتفاقاتي كه براي فيلمم افتاد اعتراض داشتم و هنوز هم دارم و نسبت به اعتراض خود دليل هم دارم.
 
وي ادامه داد: در هنگام اعتراض به داوري ها دو مساله كلي وجود دارد؛ اول اينكه داورها سواد لازم را نداشته باشند يا اينكه براي انتخاب برخي از فيلم ها تباني كنند. مورد اول را كه هم خود داوران و هم سينماگران قبول ندارند، چراكه يك نفر كه براي داوري جشنواره فيلم فجر انتخاب مي شود به خوبي مي تواند تشخيص دهد كه كارگرداني، بازي و ديگر موارد مورد قضاوت يك فيلم چگونه است. مي ماند مورد دوم كه آن را هم صد در صد داوران قبول نمي كنند و در نهايت مساله سليقه به ميان مي آيد كه سليقه داوران به اين دسته از فيلم ها نزديك بوده يا نبوده است.
 
گفتن اينكه داوري سليقه‌اي است نوعي شانه خالي كردن از بار مسئوليت است
 
كارگردان «روايت سه گانه» توضيح داد: اين هم يك جواب غلط است كه در مقابل اعتراض ها يك داور بگويد كه اين سليقه ما بوده است. اين از نظر من به نوعي شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت انتخاب فيلم ها است. افرادي كه در حوزه داوري قرار مي گيرند نمي توانند چندان از سليقه خود پيروي كنند، چرا كه يك فيلم علاوه بر داستان و ژانري كه دارد، كارگرداني، دكوپاژ، فيلمبرداري و ديگر موارد اختصاصي را دارد؛ مواردي كه دست به دست هم مي دهد تا بتوان يك فيلم خوب يا بد داشت.
 
وي با اشاره به اينكه يك داور نبايد مشكلات و مراودات شخصي خود را در داوري وارد كند، بيان كرد: چند روز پيش با يكي از داوران اين دوره از جشنواره در جايي بوديم كه داشت با يكي از افرادي كه نسبت به داوري او اعتراض كرده بود، صحبت مي كرد و مي گفت من تمام سعي خود را كردم تا فلان مساله ديده شود. اين مساله نشان مي دهد كه داوران ما ناخودآگاه جانب‌دارانه نسبت به فيلم ها داوري مي كنند.
 
كارگردان «مزار شريف» تاكيد كرد: از نظر من بايد كم رويي ها را كنار گذاشت و داوري هاي يك جشنواره به طور تخصصي مورد ارزيابي قرار گيرد. البته اينكه در برخي از مطبوعات مي گويند يك كارگردان چون آدم خوبي است و فيلم هاي خوبي ساخته است حتما بايد در جشنواره جايزه بگيرد از نظر من اشتباه است. گاهي يك كارگردان در جديدترين تجربه خود ممكن است نتوانسته باشد سليقه مخاطب را جلب كند.
 
دبير در هر انتخابي در جشنواره مسئول و دخيل است
 
وي توضيح داد: اولين اعمال نظر دبير يك جشنواره در بخش داوري، درست زماني است كه داوران آن جشنواره را انتخاب مي كند به همين دليل دبير در انتخاب هايي كه بعدا در جشنواره صورت مي گيرد، نقش داشته باشد. دبير جشنواره بعد از انتخاب داوران مي تواند به آنها توضيح دهد كه هدف و سياست جشنواره در اين دوره چه چيز است و چه مواردي براي او از اهميت بالايي برخوردار است.
 
برزيده در پايان گفت: دبير مي تواند به داوران خود پيشنهاد دهد و درباره برخي از فيلم ها اعمال نظر كند كه البته اين حق راي در بسياري از جشنواره هاي معتبر در دنيا متداول است. جداي آن جشنواره نيز مي تواند با توجه به اهدافي كه دنبال مي كند به يك فيلم خاص جايزه دهد و آن را تشويق كند. حتي دبير يك جشنواره مي تواند بعد از داوري ها از داوران سوال كند كه به مواردي خاص در انتخاب فيلم ها دقت شده است يا خير كه البته همه اين موارد به صورت دموكراتيك انجام مي شود و داوران مي توانند اين موارد را بپذيرند يا نپذيرند.

برگشت به تلکس خبرها