درباره ما   |  تماس   |  پیوندها  
 صفحه اول    سینمای ایران    ویژه جشنواره فیلم فجر 34    سینمای جهان    تلویزیون    هفت هنر  
جمعه، 26 آبان 1396 - 20:48   
 
بخش هفت هنر
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1019صفحه نخست » مهمترین عناوین خبریچهارشنبه، 7 بهمن 1394 - 11:56
هنرمندان درباره جشنواره بین المللی تئاتر فجر چه گفتند؟
جشنواره بین المللی تئاتر فجر یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در ایران و خاورمیانه است که می تواند فرصت خوبی برای نشان دادن توانایی های تئاتر ایران و همچنین امکان مناسبی برای نمایش فرهنگ غنی این مرز و بوم به جهان باشد.
  
هنرمندان درباره جشنواره بین المللی تئاتر فجر چه گفتند؟به گزارش شبکه خبری سی آی ان، سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ایران با معرفی ویژگی ها و توانایی های گروه های نمایشی ایران به تئاتر جهان، ایجاد امکان و فراهم ساختن فرصت برای معرفی گروه های نمایش به دیگر جشنواره های بین المللی هر سال برگزار می شود.
تئاتر در سرشت و سرنوشت تاریخی خود، جلوه های شادی و غم، لذت و رنج، و شکست و پیروزی را در کنار هم به دیدار و شنیدار آورده و می آورد؛ این مدعا نیست؛ چرا که تاریخ سترگ و بی تردید بر این باور گواهی دارد.
سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از اول بهمن ماه درمجموعه تئاتر شهر و سالن های نمایشی آغاز شده است، در این میان هنرمندان امروز (چهارشنبه) همزمان با هفتمین روز این جشنواره نظرات متفاوتی در مورد تئاتر فجر دارند. 
 
کارگردان تئاتر:مردم حق دارند تئاتر نبینند
بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه تئاتر باید به زندگی مردم بپردازد، گفت: مردم زندگی خود را در تئاتر نمی بینند بنابراین حق دارند به سالن های نمایش نروند.
بهروز بقایی افزود: دیکته ننوشته غلط ندارد و بنابراین آنقدر باید نوشت تا دستمان روان و خطمان خوب شود. در تئاتر هم باید جسارت به خرج داد، فکر کرد، خلاقیت به خرج داد و ساخت تا کارمان بهتر و بهتر شده و غلط هایمان گرفته شود.
بقایی دلیل اصلی عدم استقبال مردم از این هنر را نامانوس بودن نمایشنامه و اجراها با فضای فکری و فرهنگی جامعه دانست و ادامه داد: چطور است که بعد از اینهمه سال تعزیه که یک نمایش سنتی است اینهمه طرفدار دارد و برای آن هزینه هم می شود اما تئاتر مدرن در ایران غریب مانده است؟ با تاسف باید گفت تئاتر فعلی هیچ جایی در سبد خرید فرهنگی خانواده ها ندارد.
وی گفت: غربی ها به نوعی در هنر نیز ما را استعمار کرده و معیارهای خود را قبولانده اند.درست است که هنر مختص ما نبوده و یک موضوع جهانی است اما این به معنای این نیست که از هنر آنها تقلید کنیم. حتی من با تقلید از کشورهای همسایه چون پاکستان و عراق هم مخالفم ما باید متناسب با بوم و فرهنگ کشور خود بنویسیم و بسازیم.
این هنرمند 62 ساله به بحث ارتباط فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: این گروه ها نمی توانند کار دیگری برای ما بکنند. باید به جایی برسیم که خود حرفی برای گفتن داشته باشیم. در این صورت می توانیم تئاترمان را به جهان عرضه کنیم یعنی فقط در صورتی که ما در بعد ملی خوب کار کنیم می توانیم بین المللی شده و بدرخشیم و راه میانبری وجود ندارد.
بقایی افزود: رمز موفقیت کشورهای غربی این است که در داخل بدون ملاحظه از یکدیگر انتقاد می کنند ولی مواضع ملی شان یکپارچه است. دولت باید از نمایشنامه و تئاترهای جسور حمایت کند تا هنرمندان بتوانند حرف خود را بزنند البته نه هر حرفی را. در این فضا است که هنر ما رشد کرده و از دل آن نمایش های بومی در می آید که به دل مخاطب هم می نشیند چون تقلیدی نیست و با زندگی و زیست مردم قرابت دارد. از طرفی در دنیا نیز دیده می شود چرا که حرف متفاوتی دارد.
وی با بیان اینکه نوع نگاه یک غربی به دنیا با دید یک شرقی متفاوت است تاکید کرد: مشرق زمین تاریخ، فرهنگ و روابط انسانی خاص خود را دارد که به کلی با فرهنگ غرب متفاوت است. البته این به معنای آن نیست که با دیگر فرهنگ ها ارتباط نداشته باشیم بلکه باید در عین حفظ این تردد فرهنگی، خود را بیشتر شناخته و در ارتقای فرهنگ خود بکوشیم.
بقایی استعداد علاقه مندان به تئاتر در شهرستان ها را بسیار خوب دانست و اضافه کرد: من خبر نداشتم که بخش تئاتر استانی امسال مستقل شده است اما این کار می تواند رقابت را منصفانه تر کند چرا که علاقمندان شهرستانی به هیچ عنوان امکانات و دسترسی های هنری تهرانی ها را ندارند. این اقدام می تواند فرصت بیشتری را برای ابزار وجود هنرمندان شهرستانی فراهم کند.
 
جشنواره تئاتر فرصتی مغتنم برای شناسایی استعدادهای استانی است
مدیرعامل خانه تئاتر گفت: جشنواره بین المللی تئاتر فجر فرصتی مغتنم و مناسب برای شناسایی استعداد هنرمندان استان های کشور است.
ایرج راد اظهار داشت: یکی از سیاست های اصلی جشنواره بین المللی تئاتر فجر که از گذشته مورد توجه بوده؛ حضور گروه های نمایشی استان های مختلف کشور است.
وی گفت: جشنواره بین المللی تئاتر فجر فرصتی ارزشمند برای بروز و شناسایی هنرمندان گمنام کشور به شمار می رود.
مدیرعامل خانه تئاتر افزود: نقاط ضعف و یا قوت گروه های نمایشی شهرستان ها با حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر مشخص می شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه نیروهای بالقوه ای در شهرستان های کشور وجود دارند که با برگزاری این جشنواره می توانند شناسایی و ارزیابی شوند.
راد خاطرنشان کرد: این امر در دوره های گذشته جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز به کرات مشاهده شده و هم اکنون همان گروه های تئاتر استانی در بسیاری از کشورهای دنیا به اجرای نمایش های موفق پرداخته اند.
وی اظهار کرد: البته باید اذعان کنم که در برخی موارد نیز در گذشته شاهد جرقه هایی از جانب استعدادهای استان های کشور بوده ایم که به جای اینکه تبدیل به نور شده باشند به سبب مدیریت ناصحیح خاموش شده اند.
مدیرعامل خانه تئاتر گفت: اقدام امسال مسوولان برگزاری جشنواره در راستای مستقل برگزار کردن بخش استانی این فستیوال بسیار ارزشمند است اما باید زمینه های حضور هنرمندان اقصی نقاط کشورمان را از روز نخست این فستیوال مهیا سازند تا آنان از نزدیک شاهد سایر اجراها نیز باشند.
وی افزود: همچنین حضور گروه های خارجی در این جشنواره همچون دوره های گذشته هر چند که اقدامی ارزشمند است اما باید مسوولان دقت نظر داشته باشند تا از گروه هایی دعوت به عمل آورند که نماینده تئاتر روز دنیا در کشورشان باشند.
راد خاطرنشان کرد: به طور حتم حضور چنین گروه هایی از سایر کشورها سبب ارائه دیدگاه تازه و نو به هنرمندان کشورمان خواهد شد.
 
تئاتر پایتخت یک شیر کور و بی یال و دم است
بازیگر و کارگردان نیز به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: تئاتر تهران تقلیدی کورکورانه از نمایش های غربی و شیر بی یال و اشک و دمی است که نباید سرمشق هنرجویان تئاتر شهرستان ها باشد.
اکبر زنجانپور افزود: نباید دنبال جای بازکردن تئاتر در سبد کالای فرهنگی خانواده بود چرا که این با مفهوم تئاتر در تضاد است. تئاتر یک هنر متفکر، متعهد و انسان ساز است و سرگرم کنندگی و جذب مخاطب زیاد یک مساله حاشیه ای برای آن است.وظیفه این هنر پیگیری حقیقت وجودی انسان چه در بعد انفرادی و چه در ابعاد اجتماعی آن است.
عضو اسبق کمیته ملی تئاتر در یونسکو، نگاه گیشه ای به تئاتر را سمی مهلک دانست و تصریح کرد: اگر تئاتر نقش سرگرم کننده را برای خانواده ها ایفا کند دیگر تئاتر نیست و باید نامی دیگر بر آن نهاد. البته بخشی از هنر تئاتر می تواند سرگرم کننده هم باشد اما تئاتر همان چیزی است که در آثار چخوف و شکسپیر مشاهده می شود و با مسائل گوناگون ولی مهم انسان سر و کار دارد.
زنجانپور تئاتر کشور در سطوح بین المللی را ناموفق را ارزیابی کرد و گفت: به طور قطع ما در سطح جهان درخششی نداشته ایم. البته خودمان در مواردی از موفقیت تئاترهایمان در عرصه جهانی سخن گفته ایم ولی این حرف صرفا از زبان خود ما صادر شده است و ریشه در واقعیت ندارد.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: تئاتر پایتخت شیر بی اشکم و یال و دمی است که تقلیدهای کورکورانه از همتای غربی خود را سرلوحه قرار داده و برای همین در جذب مخاطبهای اهل تفکر هم موفق نیست. این نوع تئاتر شناسنامه ایرانی ندارد و روی مسائلی زوم کرده که دغدغه ما نیست. البته من نمی گویم که نمایشنامه ها حتما باید توسط یک ایرانی نوشته شده باشد بلکه یک نمایش خارجی هم در صورتی که اجرا و مفاهیم آن به شکل بومی درآید صاحب شناسنامه ایرانی و تئاتری درخور و شایسته می شود.
زنجانپور اضافه کرد: تا بی نهایت استعداد در شهرستان ها وجود دارد که در صورتی که دنبال تقلید کورکورانه از تئاتر تهران نباشند رشد چشمگیری پیدا می کنند. به قول مولانا: خلق را تقلیدشان برباد داد ای دو صد لعنت براین تقلید باد.
 
نگاه به گیشه، مرگ تئاتر را در پی دارد
این هنرمند با بیان اینکه اجرای موفق جشنواره تئاتر فجر ملزم به داشتن عقبه خاصی است که فعلا موجود نیست، گفت: در مقایسه با دودهه قبل در این هنر رشد داشته ایم اما دلیل آن افزایش تعداد اجراها است ولی رشد کیفی مستلزم تقویت مالی این هنر است. اهالی تئاتر اکنون مجبورند به خاطر امرار معاش از فلسفه و ماهیت تئاتر چشم پوشی کرده و نمایش هایی را اجرا کنند که سرگرم کننده باشد و خانواده ها را به سالن ها بکشاند.
وی تاکید کرد: رشد تئاتر در گرو نداشتن چشمداشت به گیشه و فروش است. باید گروه های تئاتر مورد حمایت مالی ارگانهایی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرند تا به سمت ساخت آثاری شکوهمند بروند. از سویی این هنر باید از مدارس شروع شود چنانچه تمام کشورهای موفق در این حوزه، این راه را رفته اند.اگر بچه های ما یاد بگیرند به جای زدن بر سرو کله یکدیگر در مدارس تئاتر اجرا کنند کارگروهی توام با اندیشه عمیق را می آموزند.
زنجانپور 71 ساله، اولین تجربه هنری خود را با اجرای نقش رستم دستان در نمایش چوب زیر بغل آغاز کرد. جلال آل احمد که برای دیدن این نمایش آمده بود نقدی بر آن نوشته و وی را یک'برلیان' دانست که در تئاتر ایران پیدا شده است.
زنجانپور بازی در بیش از 13 مجموعه تلویزیونی از جمله مختارنامه و ولایت عشق، 20 فیلم سینمایی . 5 نمایش تلویزیونی را در کارنامه خود دارد. وی دستی هم در صداپیشگی دارد که ماندگارترین آن دوبله نقش جبارسینگ در فیلم سینمایی شعله است. اما برجسته ترین اثر وی، کارگردانی نمایش دشمن مردم است که با استقبال چشمگیر اهالی تئاتر مواجه شد.
سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که از اول بهمن ماه آغاز شده تا 12 ماه جاری در مجموعه تئاتر شهر و برخی تالارهای نمایشی پایتخت ادامه دارد.
امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 پربیننده‌ترین مطالب
 
 آخرین مطالب
  نظر رضا کیانیان درباره شرکت در انتخابات
  ایرج در بیمارستان بستری شد
  نسخه نهایی پلان-سکانس «جاودانگی» آماده نمایش شد
  برخورد قهرآمیز لیلا حاتمی با خبرنگاران/ اول فارسی‌تان را خوب کنید/ حوصله ندارم مصاحبه کنم
  «کلوب پسرهای سفیدپوست» در هالیوود
  «دراکولا» در انتظار پروانه نمایش / پیش بینی فروش بالای فیلم رضا عطاران
  پاسخ کارگردان فیلم «دلبری» به ادعای فریبا شاهسون
  اگر به عربده‌کشی‌های متحجران در رسانه ملی معترضید، رای بدهید
  مهتاب کرامتی: اگر آینده کشور برای‌مان مهم است در انتخابات شرکت کنیم
  انتقاد سینایی از خرج پول‌های میلیونی برای برخی اسامی
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© 1388
info@cin.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار