درباره ما   |  تماس   |  پیوندها  
 صفحه اول    سینمای ایران    ویژه جشنواره فیلم فجر 34    سینمای جهان    تلویزیون    هفت هنر  
جمعه، 1 تیر 1397 - 10:39   
 
بخش سینمای ایران
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 492صفحه نخست » تیتر یکچهارشنبه، 18 اردیبهشت 1392 - 11:25
همه چیز درباره انیمیشن تهران1500 از زبان بهرام عظیمی/
بازی استقلال و پرسپولیس از تهران1500 حذف شد
سی.آی.ان: کارگردان انیمیشن تهران 1500 با بیان ناگفته هایی از دشواری های تولید این اثر، افزود: تهران 1500 را نباید با دیگر انیمیشن های خارجی مقایسه کرد.
  

بازی استقلال و پرسپولیس از تهران1500 حذف شد

به گزارش سی.آی.ان بهرام عظیمی درباره تولید انیمیشن تهران 1500 گفت: پیش از ساخت این انیمیشن، در ساخت شخصیت های مختلف انیمیشن تلویزیونی با رویکرد فرهنگسازی فعال بودم و برای نخستین بار بابا برقی را در سال 75 به صورت شخصیتی انیمیشنی ارائه کردم که با استقبال مخاطبان روبرو شد. 
 
وی یادآور شد: انیمیشن های ˈسیا ساکتیˈ و ˈگازˈ با کاراکتر ˈحسن خطرناکه حسنˈ در ادامه بابا برقی خلق شد و پس از آن کمتر سازمانی بود که ما برای آن انیمیشن نساخته باشیم. 
 
وی یادآور شد: پس از آغاز همکاری با ˈمحمدرضا ابوالحسنیˈ به عنوان تهیه کننده ، ایده تولید یک کار انیمیشن سینمایی با قابلیت اکران عمومی در ذهن ما شکل گرفت. 
 
عظیمی ادامه داد: پیش از تهران 1500، برخی آثار بلند انیمیشن در کشور ساخته شده بود اما به دلیل طی نکردن روند تولید یک اثر سینمایی، عموما به اکران نرسیدند و این در حالی است که انیمیشن تهران 1500 از همان ابتدا مراحل ساخت یک اثر سینمایی را طی کرد. 
 
وی افزود: انیمینش های جمشید و خورشید و خورشید مصر از جمله آثاری بودند که ساخت سینمایی داشتند اما این آثار مسیر درستی را برای تولید طی نکرده و در عین حال نتوانستند اکران شود. 
 
کارگردان تهران 1500 اظهار کرد: با توجه به اینکه اغلب کارهای قبلی من درباره تهران و درباره شهروندان بود در نهایت به ساخت انیمیشنی درباره تهران رسیدیم که تماما ایرانی بوده و در عین حال فرمایشی نباشد. 
 
وی با یادآوری اینکه می خواستیم در این اثر همه چیز ایرانی باشد توضیح داد: سال ها بود که مسعود علمداری را به عنوان مدیر تنها نشریه تخصصی انیمیشن می شناختم و در نهایت پس از گفت وگو و نشست های مشترک به فیلمنامه اصلی تهران 1500 رسیدیم. 
 
 
عظیمی گفت: قرار بود در ابتدا تهران 1500 را درباره زمان حال بسازیم اما در نهایت پس از مشورت با تهیه کننده کار، به این نتیجه رسیدیم که این انیمیشن درباره تهران 100 سال بعد ساخته شود و در عین حال آداب و رسوم و خلق و خوی شهروندان نیز در آن دیده شود. 
 
وی ادامه داد: علاقه مند بودم حتا خلق و خوی بد ما نیز در انیمیشن تهران 1500 دیده شود و برخی بی فرهنگی ها را نیز شدید تر تصویر کنم که از این طریق بر جذابیت های کار بی افزاییم اما در نهایت این مهم محقق نشد. 
 
کارگردان تهران 1500 همچنین یادآور شد: بهانه ای برای کنار گذاشتن این انیمیشن از اکران وجود نداشت زیرا این اثر همانند دیگر آثار سینمایی پروانه ساخت و نمایش داشت. 
 
بازی استقلال و پرسپولیس از تهران1500 حذف شد
 
عظیمی درباره دلیل استقبال مخاطبان از انیمیشن تهران 1500 توضیح داد: 50 درصد مخاطبان به دلیل اینکه پیشتر انیمیشن ایرانی در سینما نداشتیم از این اثر استقبال کردند و به عبارتی جای خالی انیمیشن سینمایی در زندگی مردم احساس می شد.
 
وی ادامه داد: در تلویزیون نیز بجز برخی سریال های انیمیشنی همچون ˈشکرستانˈ و ˈپهلوانانˈ و ˈقصه ما مثل شدˈ که سال های اخیر در تلویزیون پخش شدند خبری از انیمیشن ایرانی نبود و مردم به دلیل نو بودن تهران 1500، از این انیمیشن استقبال کردند. 
 
این انیماتور تاکید کرد: 50 درصد دوم دلیل استقبال مردم از انیمیشن تهران 1500 به دلیل طراحی شخصیت بازیگران مطرح بصورت انیمیشن است و به عبارتی بازیگرانی که چهره بودند مخاطبان را به سینما کشاندند. 
 
 
وی اظهار کرد: واقعا می خواستیم نام خود را به عنوان افرادی که انیمیشن ایرانی ساخته و مردم را به سینماها کشاندند ثبت کنیم و به دنبال کسب پول زیاد از کنار انیمیشن تهران 1500 نبودیم و تولید این اثر برای ما کاسبی نبود زیرا اگر همه ما در 5 سال اخیر بجای کار کردن روی تهران 1500، به امور معمولی خود در عرصه انیمیشن می پرداختیم درآمد داشتیم اما در زمان تولید تهران 1500 حقیقتا درآمدی نداشتیم از اینرو امروز پس از تولید و اکران این اثر، احساس غرور ملی داریم.
 
عظیمی افزود: هربار که رقم فروش تهران 1500 افزایش می یابد یعنی مخاطبان این فیلم بیشتر شده اند که این حس بسیار خوبی به ما می دهد. 
 
عظیمی در ادامه با یادآوری اینکه انیماتورهای ایرانی همواره با حضور در جشنواره های متعدد خارجی، حوایز معتبری را در بخش انیمیشن های کوتاه بدست می آورند گفت: استعدادهای خوبی در زمینه انیمیشن در کشور وجود دارد اما با این وجود نباید آثاری همچون تهران 1500 را با انیمیشن های خارجی مقایسه کرد. 
 
به گفته وی، وقتی صحبت از انیمیشن ایرانی می شود مخاطب ناخودآگاه این آثار را با نمونه های خارجی مقایسه می کند که قیاسی اشتباه است. 
 
این کارگردان انیمیشن با یادآوری اینکه سینمای ما باید با سینمای اروپا مقایسه شود توضیح داد: اروپا در زمینه انیمیشن اثر شاخصی نداشته و آمریکایی ها در این عرصه روش هایی را می دانند که ما بلد نیستیم و در عین حال دستیابی به این روش ها دشوار است. 
 
عظیمی درباره کیفیت انیمیشن سینمایی تهران 1500 توضیح داد: این انیمیشن سینمایی از لحاظ تکنیکی پیشرفته است و محتوای این اثر نیز برای بازار داخلی تهیه شده است؛ هرچند اگر برای بازار های جهانی نیز انیمیشن می ساختیم امکان نداشت به پای انیمیشن های آمریکایی برسیم مگر اینکه اتفاق خاصی در این زمینه رخ می داد همانند فیلم ˈجدایی نادر از سیمینˈ که یک اتفاق در سینمای ایران بود و موفق به کسب اسکار شد.
 
وی افزود: هنوز اسکار برگزار نشده بود اما ما در تهران 1500 به نوعی اعلام کردیم که فرهادی اسکار گرفته و کسانی که کمی هنری بودند به این مهم اطمینان داشتند. 
 
به گفته کارگردان تهران 1500، می توانیم اثری بین المللی و معقول بسازیم اما نباید آثار خود را با انیمیشن های آمریکایی مقایسه کنیم.
 
وی ادامه داد: اگر فیلمنامه تهران 1500 با امکانات خارجی ساخته می شد خروجی بهتر از آنچه امروز می بینیم نبود. 
 
عظیمی تاکید کرد: جمع کردن افراد درجه یک برای تولید یک اثر کار دشواری است و هریک از هنرمندان، خود درگیر کاری هستند و نمی توانند از درآمد خود چشم پوشی کنند. 
 
وی اظهار کرد: آمریکایی ها انبوهی از نیروهای کارامد در عرصه انیمیشن تربیت کرده اند اما در ایران برای طراحی کاراکتر تنها با دو یا سه اسم مواجه می شویم اما آنها لیست دارند .
 
عظیمی در ادامه درباره حضور در عرصه کارگردانی سینمای رئال گفت: کار من انیمیشن است و باید در این عرصه رشد کنم و در عین حال باید در این زمینه به قدری استوار باشم که وقتی انیمیشنی می سازم کسی نتواند از آن ایراد بگیرد.
 
وی افزود: من و تیم تولید کننده تهران 1500 در تلاشیم که به این مرحله برسیم و به هیچ عنوان به فکر کارگردانی اثری رئال نبوده و نیستم. 
 
کارگردان تهران 1500 اظهار کرد: بهترین حالت برای من می توانست این باشد که انیمیشن سینمایی سیا ساکتی را می ساختم اما همینجوری من محکوم هستم به اینکه کاراکترهای رئال خلق می کنم.
 
عظیمی درباره حضور انیمیشن های ایرانی در عرصه بین المللی و اکران گسترده این نوع آثار توضیح داد: برای جهانی شدن انیمیشن در گام نخست نیاز به استانداردسازی داریم و چنانچه اثری از استانداردهای لازم برخوردار باشد در گام بعدی باید به فکر محتوای یک اثر باشیم. 
 
کارگردان تهران 1500 در ادامه تاکید کرد که انیمیشن های خارجی بدون استثنا برای کودک و جوان و پیر ساخته شده و محدود به گروه سنی خاصی نیست و به عبارتی انیمیشن باید زبان بین المللی داشته و شوخی ها و طنز آن جهانی باشد. 
 
بازی استقلال و پرسپولیس از تهران1500 حذف شد
 
عظیمی درباره یکی از ایرادات وارده به انیمیشن تهران 1500 گفت: یکی از ایرادات این انیمیشن پر دیالوگ بودن این اثر است و این در حالی است که در اغلب انیمیشن های خارجی، دیالوگ ها کم بوده و بیشتر اتفاقات و حوادث متعدد دیده می شود. 
 
 
وی درادامه اظهار کرد: من انیمیشن بعدی خود را نیز بر اساس تفکرات خود می سازم و تلاش می کنم شخصیت های درون آن برای مخاطبان مفهوم باشد. 
 
کارگردان تهران 1500 افزود: تولید کار اقتباسی و یا دینی کار من نیست زیرا در این زمینه اساسا تخصصی ندارم
 
 
عظیمی گفت: در تولید تهران 1500 که زایده ذهن ما بود از سوی برخی مدیران اذیت شدیم. 
 
وی یادآور شد: نگاه من به آینده در تهران 1500 دیده می شود اما برخی غیر مستقیم اعلام می کردند که غلط می کنی آینده را اینگونه نگاه می کنی و اگر قرار بود اثری را بر اساس سند تاریخی بسازم شرایط بشدت دشوارتر خواهد شد. 
 
بعظیمی یادآور شد که دوست دارم اتفاقاتی که خلق می کنم نو باشد و پیشتر کسی ندیده باشد. 
 
وی ادامه داد: پایه داستان ما درباره آینده مشخص بود و هرچه در ذهن داشتیم روی کاغذ آورده و بر روی بخش های مختلف به بحث و تبادل نظر می پرداختیم؛ اعتیاد، احترام به پدر و مادر و خانواده سرفصل کار ما در تهران 1500 بود و تلاش کردیم این مهم در این انیمیشن سینمایی دیده شود. 
 
 
عظیمی در ادامه از انتشار فیلمنامه اصلی تهران 1500 در فضای مجازی خبر داد و گفت: این فیلمنامه برای 140 دقیقه تصویر به رشته تحریر در آمد.
 
وی افزود: کانس هایی در این فیلمنامه وجود دارد که مخاطب با خواندن آن می خندد اما بنا به دلایلی نتوانستیم این سکانس ها را به تهران 1500 اضافه کنیم. 
 
کارگردان تهران 1500 تاکید کرد: دلیل حذف این سکانس ها سیاسی نبود به عنوان نمونه سکانسی داشتیم که بازی پرسپولیس و استقلال بود و اینکه دربی چندم است اما در نهایت این بخش حذف شد. 
 
عظیمی اضافه کرد: یک موضوع در تهران 1500 عجیب است ما شخصیتی بنام اکبر آقا داریم که 160 سال است زنده نگه داشته شده تا از این طریق بتوانیم به گذشته خود بازگردیم تا یک نوستالوژی داشته باشیم. 
 
وی ادامه داد: من کریم باقری را خیلی دوست داشتم و می خواستم کریم باقری کاپیتان پرسپولیس باشد و می خواستیم علی دایی را در فرودگاه نشان دهیم که هنوز مربی تیم ملی است اما ما حتا اجازه شوخی با علی دایی را هم نداشتیم و عده ای اعتراض کردند که چرا باید با علی دایی شوخی کنید و متاسفانه نمی دانستند جنس شوخی های ما چگونه است. 
 
عظیمی اظهار کرد: در سکانس دربی، مهران مدیری و گربه هدیه تهرانی پرسپولیسی بودند و هدیه تهرانی و رباط سگ استقلالی، اگر این سکانس پخش می شد به ما ایراد می گرفتند که چرا سگ رباط طرفدار استقلال است و گربه طرفدار پرسپولیس!
 
 
وی گفت: تمام شوخی های ما در انیمیشن سینمایی تهران 1500 ادای دین بود. ما نام سعدی افشار، کیارستمی و دیگر چهره هایی که نامی از آنان آورده شده را برای ادای دین بیان کردیم؛ حتا به ده نمکی در سکانس اخراجی های 37، ادای دین کردیم و به عبارتی یعنی این فرد خود را ثبت کرده و نامش در فیلم دیده می شود. 
 
عظیمی در ادامه اظهار کرد: ما در کشوری هستیم که همه تریبون دارند و حرف می زنند و زورشان می رسد؛ ما سینمایی داریم که عده کمی به آن تهاجم می کنند اما توان مقابله با انها را نداریم.
 
وی افزود: تصور کنید که اثری درباره آینده با هزاران نکته جذاب قرار است ساخته شود اما شما مجبورید به دل نگرانی از بر خوردن برخی سکانس ها به افراد خاص، از این سکانس ها چشم پوشی کنید. 
 
این انیماتور یادآور شد: تنها شوخی خوب ما که کسی به آن گیر نداده همان سبزی قورمه کیلویی 17 میلیون است. 
 
به گفته عظیمی، متاسفانه احساسی در درون برخی طیف ها وجود دارد که هرچیزی که بسازی به آنان برمی خورد. به عنوان نمونه ساختمان پزشکان بسازید به پزشکان بر می خورد اسم یک فرد می گذاری به افرادی که آن اسم را دارند بر می خورد و کسی نیست که در جایی به برخی تو دهنی بزند و همه حق اعتراض و تصمیم گیری دارند. 
 
 
عظیمی در ادامه درباره دشواری تولید اثر انیمیشن گفت: چندی پیش انیمیشنی برای یکی از بانک ها ساختیم؛ این انیمیشن 2 ماه پخش شد و خیلی گُل کرد.
 
وی ادامه داد: در این اثر یک دختر عمو و پسرعموی شش ماهه طراحی شده بودند و جالب آنکه یک نفر در میان 70 میلیون که در جایی پستی داشت تشخیص داد که موضوع این انیمیشن غیر اخلاقی است و نامه ای به تلویزیون زد و به همین راحتی جلوی این انیمیشن گرفته شد. 
 
این کارگردان انیمیشن اظهار کرد: هیچکس به این فرد نگفت که شخصی بیمار است که چنین نگاهی را دارد و بیماری وی بسیار خطرناک است. 
 
عظیمی تاکید کرد: بخش هایی در تهران 1500 وجود داشت که بچه ها جذب آن می شدند اما مجبور به حذف این بخش ها شدیم و حتا در تیتراژ نام سه نفر به عنوان طراح موی گربه دیده می شود.
 
 
عظیمی درباره انتخاب بازیگران برای تهران 1500 نیز یادآور شد: فیلمنامه که تمام شد از محمد رحمانیان دعوت کردم که برای انتخاب بازیگر به من کمک کند و در نهایت وی پیشنهاد کرد که حبیب رضایی از بازیگران سینما ما را در انتخاب بازیگران یاری دهد. 
 
وی ادامه داد: با رضایی درباره شخصیت ها صحبت کردیم و در عین حال به دنبال انتخاب سه سوپر استار برای سه شخصیت اصلی تهران 1500 بودیم؛ البته منظور ما سوپر استار واقعی بود نه بازیگران جوان چشم روشن تلویزیونی که خود را با یک اثر سوپر استار می دانند. 
 
کارگردان تهران 1500 تاکید کرد: هدیه تهرانی، رادان و مهران مدیری این ویژگی را داشتند و تک تک بازیگران مورد نظر دعوت شدند و در نهایت به 8 نفر رسیدیم و بجز یک مورد، با هرکسی که صحبت کردیم حضور در این اثر را پذیرفت. 
 
عظیمی ادامه داد: در قرارداد ذکر شده بود که کاراکتر خلق شده برای فیلم باید مورد پسند بازیگر مربوطه باشد و در صورتی که این کاراکتر تایید نشود ما فیلم را نمی سازیم. 
 
 
وی درباره دشواری های پیش رو در تولید این انیمیشن سینمایی توضیح داد: تمام کسانی که مربوط به ساخت یک اثر انیمیشن سینمایی هستند، به ان ایرادی نگرفتند اما کم کم دشواری ها آغاز شد. 
 
این انیماتور یادآور شد: ما سفری به ایتالیا داشتیم و 10 دقیقه از تهران 1500 را در ایتالیا نشان دادیم که با اقبال خوبی روبرو شد و دقیقا از اینجا دشواری های ما آغاز شد. 
 
عظیمی گفت: متاسفانه تصور همه بر این است که فیلم هایی که سیاه نمایی می کنند فقط در جشنواره های سینمایی خارجی با استقبال روبرو می شود و برخی تصور می کردند که انیمیشن تهران 1500 یک بدبختی و یک معضل را به صورت سیاه نمایی شده به تصویر کشیده که از آن استقبال شده است. 
 
وی افزود: گیرهای دیگران از این مرحله شروع شد آدم هایی که نمی دانستیم برای کجا هستند از ما ایراد می گرفتند؛ البته ما جلوی این ایرادات غیرکارشناسانه می ایستادیم اما این روند انرژی بسیاری از ما گرفت و همین امر سبب شد از ساخت بسیاری از سکانس ها منصرف شویم. 
 
این کارگردان انیمیشن با یادآوری اینکه در عرصه فرهنگ و هنر تنها متولی قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تاکید کرد: هرکسی هر پست و مقامی دارد احساس می کند این توانایی را دارد در هر اموری دخالت کند و متاسفانه برخی روسا حس می کنند خیلی می فهمند. 
 
به گفته عظیمی، یک عالمه افراد سر جای خود نیستند و به نوعی رقابت قدرت طلبی وجود دارد. 
 
 
عظیمی درباره انیمیشن بعدی سینمایی خود یادآور شد: در کار جدید سراغ بازیگر نمی روم اما بازیگرانی برای دوبله انتخاب می شوند و اگر قرار باشد تولید مشترک باشد از بازیگران کشورهای مقصد نیز برای دوبله استفاده می شود. 
 
وی افزود: خلق کاراکتر خواهیم داشت و در عین حال یک ابرقهرمان خلق می شود.
 
این انیماتور گفت: از چین پیشنهاد داشتیم که امکانات از دست اندرکاران این کشور باشد و کارگردانی از ما. این امکانات شامل استودیویی می شود که جیمز کامرون بخشی از آواتار 2 را در آنجا می سازد اما در نهایت بنا به دلایلی این پیشنهاد را نپذیرفتیم.
 
عظیمی یادآور شد: ما سرمایه ای داریم که مادی نیست و به یک روش کاری رسیدیم و می توانیم کار بعدی خود را حتا در ایران انجام دهیم که بین المللی باشد. 
 
وی توضیح داد: در این کار یک ابر قهرمان ایرانی دوست داشتنی ایرانی خواهیم ساخت البته در این راه به سراغ اسطوره نمی روم زیرا علاقه ای ندارم و در عین حال نمی توان با اسطوره ها به دلیل فضای موجود شوخی کرد.
 
به گفته وی، در تهران 1500 نیز برای نخستین بار چهره های بازیگران به انیمیشن تبدیل و به نوعی شخصیت جدیدی به مخاطب ارائه شد. 
 
عظیمی تاکید کرد: کار جدیدی که مد نظر داریم اثری جهانی با محوریت کودک است.
 
عظیمی درباره ساخت عروسک شخصیت های انیمیشنی یادآور شد: شخصیتی همچون سیا ساکتی را نیروی انتظامی سفارش داده بود و شرکت هور تهیه کننده این اثر بود و خالق کاراکتر آن من بودم از اینرو اجازه ساخت عروسک و مسائلی از این دست برعهده من نبود. 
 
وی ادامه داد: من خودم می رفتم و عروسک های این شخصیت ها را تهیه می کردم و تولید کنندگان این اثر حتی برای خالق شخصیت سیاساکتی هم یک عروسک نفرستادند که این برای من جالب بود. 
 
این کارگردان تاکید کرد: اگر قرار باشد شخصیت جدیدی خلق شود برنامه های مدونی داریم و تلاش می کنیم یک هویت فرهنگی به این شخصیت داده شود.
 
عظیمی درباره ساخت عروسک شخصیت های انیمیشن تهران 1500 نیز گفت: بندی در قرارداد تهران 1500 گذاشتیم که اگر بخواهیم عروسکی خلق کنیم باید از بازیگران اجازه بگیریم اما وقتی کاراکتری انیمیشنی در کار جدید خلق شود می توانیم عروسک شخصیت خلق شده را ساخته و عرضه کنیم. 
 
 
وی درباره شرایط تولید یک اثر و دخالت های متعدد در این بخش یادآور شد: مرحوم پیمان ابدی می گفت: محلی در آلمان وجود دارد که مجوز فیلمبرداری در بخش های مختلف صادر می شود و با این مجوز بخشی از یک اتوبان و یا یک خیابان در اختیار تیم فیلمبرداری قرار می گیرد.
 
این انیماتور یادآور شد: ابدی یادآور شد قرار بود در یکی از خیابان های تهران صحنه ای را فیلمبرداری کنیم و پس از یک ماه مجوزهای لازم را اخذ و با همسایه ها صحبت کردیم؛ یک بقال و پسرش کاری کردند که ما نتوانیم کار خود را انجام دهیم و هر روز با دعوا و چاقو کشی مانع از انجام فیلمبرداری می شدند و می گفتند که کاسبی آنان لطمه می بیند.
 
عظیمی گفت: به عبارتی یک بقال یک پروژه را تعطیل کرد و مجوزهای دستگاه های اجرایی هم کارساز نشد؛ در کارهای ما اتفاقات اینجوری رخ می دهد و ساده ترین مسئله برای ما مشکل ساز می شود. 
 
انیمیشن سینمایی تهران 1500 هم اکنون در سینماهای تهران و شهرستان ها در حال اکران است. این اثر نخستین انیمیشن سینمایی کشور محسوب می شود. 
امتیاز کاربران: 0 (0 نفر) ،    
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
امتیاز شما به اين خبر:
   کد امنیتی:
 
 پربیننده‌ترین مطالب
 
 آخرین مطالب
  نظر رضا کیانیان درباره شرکت در انتخابات
  ایرج در بیمارستان بستری شد
  نسخه نهایی پلان-سکانس «جاودانگی» آماده نمایش شد
  برخورد قهرآمیز لیلا حاتمی با خبرنگاران/ اول فارسی‌تان را خوب کنید/ حوصله ندارم مصاحبه کنم
  «کلوب پسرهای سفیدپوست» در هالیوود
  «دراکولا» در انتظار پروانه نمایش / پیش بینی فروش بالای فیلم رضا عطاران
  پاسخ کارگردان فیلم «دلبری» به ادعای فریبا شاهسون
  اگر به عربده‌کشی‌های متحجران در رسانه ملی معترضید، رای بدهید
  مهتاب کرامتی: اگر آینده کشور برای‌مان مهم است در انتخابات شرکت کنیم
  انتقاد سینایی از خرج پول‌های میلیونی برای برخی اسامی
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© 1388
info@cin.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار