سین سینما
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما
No Result
View All Result
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما
سین سینما
No Result
View All Result
Home فرهنگ و رسانه

حسین عبدی: برنامه‌های درسی طراحی گرافیک نیاز به بازنگری و تطبیق با استانداردهای بین‌المللی دارند

حسین عبدی، متولد تهران، با بیش از ۲۷ سال تجربه در زمینه طراحی گرافیک و تبلیغات، به عنوان یک فریلنسر حرفه‌ای شناخته می‌شود. او هم‌اکنون به عنوان استاد مهمان دانشگاه و عضو انجمن‌های بین‌المللی متعددی از جمله انجمن بین‌المللی طراحان فرهنگ طراحی بین‌المللی چین-اروپا (CEIDA)، انجمن و کمیته داوری شبکه بین‌المللی خالقان بصری رد (RINC) در مکزیک، انجمن طراحان گرافیک جهانی (WGD)، و کمیته سازمان هنر و طراحی پاکستان (PADO) فعالیت می‌کند. همچنین، او عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران (IGDS) و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ایران است. عبدی در بیش از 180 نمایشگاه هنری و طراحی گرافیک در کشورهای مختلف از جمله لهستان، آمریکا، فرانسه، اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن، یونان، مجارستان، چین، مکزیک، پرو، ترکیه و امارات متحده عربی شرکت کرده و جوایز بین‌المللی متعددی از جمله یک مدال طلا و پنج مدال نقره کسب کرده است. او به عنوان داور در برخی رویدادها و مسابقات بین‌المللی طراحی گرافیک نیز دعوت می‌شود. در دوران فعالیت هنری خود، عبدی از آموزه‌های استادان برجسته‌ای همچون آناهیتا غنی زاده، محمد علی شاکری راد، حسین خسروجردی، دکتر جواد علیمحمدی اردکانی و دکتر مسعود سپهر بهره برده و شاگردی آنان را افتخار خود می‌داند. او به عنوان طراح گرافیک، گرافیک آرتیست و مدیر هنری شناخته می‌شود و در زمینه کیوریتوری گرافیک و تدریس دانشگاهی نیز فعالیت می‌کند. از علایق و تخصص‌های او می‌توان به ایده‌پردازی هنری-تبلیغاتی، گرافیک هنری و نمادشناسی اشاره کرد و یکی پژوهش‌هایش شامل بررسی نمادشناسی پوسترهای دوران هشت ساله جنگ ایران و عراق است. تعدادی از آثار او در زمینه طراحی پوستر در موزه‌های گالری معتبر جهانی مانند موزه گالری "ماگما" در ایتالیا و "رتروآوانگاردا" در لهستان، که آثار شاخص هنر معاصر را آرشیو می‌کنند، در کنار هنرمندانی چون میلتون گلیزر، فرانچسکا بالارینی و رضا عابدینی گردآوری شده است. وی در طول دوران حرفه‌ای خود جوایز متعددی از جمله دو مدال طلا و برونز از فدراسیون علوم، فرهنگ و هنر آسیا در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، پنج جایزه نقره بین‌المللی و یک مقام سوم از جشنواره TED در بخش هنرهای تجسمی دردانشگاه کلورادو آمریکا در سال ۲۰۲۴ را کسب کرده است. همچنین وی به عنوان یکی از مشاوران و متخصصان بین‌المللی خلاقیت با موسسه "پوسترتریتوری" (قلمرو پوستر) در کالیفرنیا همکاری دارد که در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و رخدادهای هنری و طراحی گرافیک فعالیت می‌کند.

۱۴۰۳-۰۷-۲۴
0
Share on FacebookShare on Twitter

با این هنرمند گفتگویی انجام دادیم که از نظرتان می گذرد:
*هنر گرافیک در ایران با چه چالش هایی مواجه است؟
“محدودیت‌های مالی و تأثیر بر خلاقیت هنرمندان ایرانی و مشکلات اقتصادی یکی از چالش‌های اساسی برای هنرمندان و گرافیست‌های ایرانی است. محدودیت‌های مالی، توانایی آن‌ها را در خلق آثار جدید و نوآورانه تحت تأثیر قرار می‌دهد. عدم دسترسی به منابع مالی کافی برای خرید تجهیزات و مواد اولیه، هنرمندان را مجبور می‌کند تا با ابزارها و امکانات محدود کار کنند. بسیاری از گرافیست‌ها نمی‌توانند نرم‌افزارهای پیشرفته طراحی، به ویژه ابزارهای جدید هوش مصنوعی را تهیه کنند. هزینه تهیه این نرم‌افزارهای اورجینال برای اکثر طراحان دشوار است و آنان را مجبور به استفاده از نسخه‌های قدیمی یا نرم‌افزارهای رایگان با امکانات محدود می‌کند. محدودیت‌ها مانع از بهره‌مندی هنرمندان از جدیدترین ابزارها و تکنولوژی‌ها می‌شود و در نتیجه، کیفیت و خلاقیت آثار آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. مشکلات اقتصادی نه تنها بر فرآیند خلق آثار هنری، بلکه بر کیفیت نهایی و بازاریابی این آثار نیز تأثیرگذار است. هنرمندان و گرافیست‌ها برای نمایش و فروش آثار خود نیاز به منابع مالی دارند تا بتوانند در نمایشگاه‌ها شرکت کنند، تبلیغات انجام دهند و شبکه‌سازی کنند. نبود این منابع مالی باعث می‌شود بسیاری از آثار هنری با کیفیت بالا به دلیل عدم توانایی در بازاریابی مناسب، در معرض دید عموم قرار نگیرند. برای مثال، یک گرافیست ممکن است توانایی خلق آثار بسیار با کیفیت را داشته باشد، اما به دلیل نبود بودجه کافی برای تبلیغات و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، نتواند بازار مناسبی برای آثار خود پیدا کند. یکی از نتایج مستقیم مشکلات اقتصادی، مهاجرت نیروهای خلاق و متخصص به خارج از کشور است. بسیاری از گرافیست‌ها و هنرمندان برجسته ایرانی به دلیل نبود فرصت‌های مالی و شغلی مناسب، تصمیم به مهاجرت به کشورهایی می‌گیرند که امکانات بیشتری برای فعالیت هنری فراهم می‌کنند. این مهاجرت‌ها باعث کاهش تعداد نیروهای خلاق در داخل کشور و در نتیجه کاهش کیفیت و تنوع آثار هنری می‌شود.
نبود زیرساخت‌های لازم چه ضربه های به این هنر وارد کرده است؟
یکی از موانع مهم در راه توسعه صنعت گرافیک در ایران، نبود زیرساخت‌های لازم برای انتشار، توزیع و نمایش آثار هنری است. این نقصان در پلتفرم‌های آنلاین معتبر، نمایشگاه‌های تخصصی و گالری‌های حرفه‌ای، سبب محدودیت دسترسی هنرمندان به فرصت‌های مناسب برای معرفی و بازاریابی آثارشان می‌شود. به عنوان مثال، برگزاری محدود نمایشگاه‌های تخصصی در این حوزه، همچنین مشکلات دسترسی به این رویدادها برای بسیاری از هنرمندان، از جمله مشکلات اساسی است. بی‌توجهی به زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به بازارهای داخلی و بین‌المللی، یکی دیگر از چالش‌های قابل توجه است.
این نواقص سبب می‌شود که هنرمندان از فرصت‌های لازم برای شبکه‌سازی و دسترسی به بازارهای مختلف محروم شوند. فرصت‌های محدود برای شرکت در رویدادها و مسابقات بین‌المللی، موانعی را برای معرفی آثار هنری در سطح جهانی ایجاد می‌کند. عدم حمایت مالی و تبلیغاتی از هنرمندان، نیز یکی دیگر از مشکلات مهم است که باید به آن توجه شود. همچنین نبود پلتفرم‌ها یا سازمان‌هایی که مسئولیت تعامل و نظارت بین صاحبان کسب‌وکار و طراحان را بر عهده داشته باشند، مشکلات ارتباطی و همکاری را بیشتر می‌کند. این چالش‌ها به شدت نیازمند توجه ویژه و اقدامات حمایتی از سوی دولت و بخش خصوصی هستند زیرا برطرف کردن آن‌ها می‌تواند به توسعه و رشد صنعت گرافیک در ایران کمک زیادی کند.
* آیا آموزشگاه ها توانسته اند در حوزه آموزش گرافیک موفق عمل کنند؟
یکی از مسائل اساسی در حوزه گرافیک در ایران، کاستی در برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی مناسب است. در بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، دوره‌های تخصصی مربوط به هنر و گرافیک به اندازه کافی گسترش نیافته‌اند و این موضوع سبب می‌شود که دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه، به آموزش‌های به‌روز و جامع دسترسی نداشته باشند. همچنین برنامه‌های درسی در اکثر دانشگاه‌های ایران به‌روز نبوده و نیاز به بازنگری و تطبیق با استانداردها و روندهای بین‌المللی دارند. این عدم هماهنگی سبب می‌شود که فارغ‌التحصیلان نتوانند با مهارت‌های لازم وارد بازار کار شده و به‌طور مؤثر در آن فعالیت کنند. به ویژه، توسعه توانمندی‌های فرهنگی و هنری نیز امری حیاتی است. ایجاد برنامه‌های فرهنگی و هنری در مدارس و جوامع می‌تواند به ترویج هنر و تقویت جایگاه آن در جامعه کمک کند. در این راستا، توجه به ارزش‌گذاری به هنر و نقش آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی بسیار اهمیت دارد. از این رو، لازم است با ایجاد برنامه‌های مشابه، از دوران کودکی تا بزرگسالی، به تقویت و توسعه هنر و فرهنگ توجه ویژه‌ای شود. یکی از چالش‌های دیگر این حوزه کمبود پژوهش‌های تخصصی است. انجام تحقیقات علمی و پژوهش‌های تخصصی می‌تواند به توسعه روش‌های نوآورانه در طراحی گرافیک کمک کند. به عنوان مثال، بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی گرافیک می‌تواند منجر به ایجاد آثار نوآورانه و بهبود فرآیندهای طراحی شود. در این زمینه، تقویت زیرساخت‌های پژوهشی و فراهم آوردن فرصت‌های بیشتر برای محققان و دانشجویان می‌تواند به توسعه این حوزه کمک کند. با این وجود، نکته مهمی که لازم به ذکر است این است که حتی در دانشگاه‌های ایران، به موازات کاهش پژوهش‌های تخصصی، به چگونگی روند تولید محتوا و نگارش آنها توجه کافی نشده است. برای مثال، واحدهای درسی پژوهشی مانند پایان‌نامه‌ها از چارت آموزشی حذف شده یا به طور کامل نادیده گرفته می‌شوند. این موضوع می‌تواند به کاهش کارایی اساتید راهنما و کاهش تعداد پژوهش‌های تخصصی منجر شود.

غزاله سعادتی

Tags: حسین عبدی
Previous Post

استقبال ارمنی‌ها از بازیگر ایرانی

Next Post

«علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم جشنواره تورین شد

Next Post

«علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم جشنواره تورین شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی‌ها

  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما

درباره‌ی سین

پایگاه خبری «سین» در نظر دارد با تکیه بر کمک‌های خداوند متعال و به دور از تعاریف معمول و مناسبات نفوذ و قدرت در سینمای ایران و کمک اهل فن و همکاران کار بلد و دوستان دلسوز و با تجربه به فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای با تکیه بر اصول روزنامه‌نگاری و رسانه بپردازد و بدین صورت موضع اعتراضی خویش به رواج بی‌سوادی و آماتور مآبی بسیاری از فعالیت‌های سال‌های اخیر در حوزه‌ی رسانه‌های سینمایی را نمایان سازد.

© 1399 طراحی و پشتیبانی: مانا مدیا

No Result
View All Result
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما

© 1399 طراحی و پشتیبانی: مانا مدیا

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist