سین سینما
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما
No Result
View All Result
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما
سین سینما
No Result
View All Result
Home سینمای ایران

خدای جنگ؛ تصویرگری از یک لیاقت دراماتیک

۱۴۰۳-۱۱-۲۱
0
Share on FacebookShare on Twitter


پایگاه خبری سین :

«خدای جنگ» با آن‌که یک خط سیر مشخص برای هسته مرکزی روایت دارد اما در فصول مختلف، داستان‌هایی فرعی را به خود می‌بیند که سبب تقویت دغدغه اصلی و همراه شدن بیشتر مخاطب می‌شود.

حسین دارابی در فیلم قبلی خود (هناس) موفق شد تا علاوه بر تصویرگری از مساله‌مندی خود که جنبه مقاومت بود، گوشه‌هایی از زندگی شخصی داریوش رضایی‌نژاد را نیز با این موضوع تلفیق کند تا به ساختار روایی جدیدی در سینمای شبه‌پرتره برسد. «خدای جنگ» علاوه بر اینکه از این فرمول استعانت می‌طلبد، ضعف‌های محتوایی علی‌الخصوص منطق روایی «هناس» را جبران می‌کند.

فیلم موفق می‌شود تا در ۳ راس اصلی روایی خود که مقوله حمله به اهداف عراق، مقابله با نفوذی‌ها و زندگی شخصی شهید طهرانی‌مقدم است، تعلیق‌هایی به‌اندازه داشته باشد که به دلیل تکثر و ترتیب خوبی که دارند، تقریبا تمامی اثر را پوشش داده و مخاطب را برای دنبال کردن داستان کنجکاو می‌کند.

منطق خوبی بر ساختار درام حاکم است که سبب می‌شود تا مقوله «کارشکنی»، خارج از فضای دیالوگ، به شکل عملیاتی نیز دیده شود و بخش عمده‌ای از تعلیق فیلم نیز در اثر همین رویکرد رقم بخورددر این مسیر، قطب‌های داستان به سمت پیشبرد درام به کمک دیالوگ نمی‌رود. منطق خوبی بر ساختار درام حاکم است که سبب می‌شود تا مقوله «کارشکنی» در فیلم، خارج از فضای دیالوگ، به شکل عملیاتی نیز دیده شود و بخش عمده‌ای از تعلیق فیلم نیز در اثر همین رویکرد رقم بخورد. قطب منفی داستان، عملا حضور فیزیکی چندانی ندارد و فیلمنامه در این زمینه، به شیوه سنتی عمل نمی‌کند.

فیلم تلاش کرده تا ریتم ملایمی داشته باشد. در چند نقطه، بار احساسی، به‌درستی بر فضا مستولی می‌شود تا اندکی از زمختی و یکنواختی فضای عملیاتی کاسته شود. موسیقی فیلم، کمک خوبی به تاثیرگذاری این بخش کرده هم‌چنان‌که در بخش فینال، ابهت و شکوه حادثه را نیز برجسته‌تر می‌کند.

در «خدای جنگ» ما می‌توانیم یک طهرانی‌مقدم به‌اندازه ببینیم. وجوه قهرمان‌پروری در این فیلم، هوشمندانه طراحی شده است. جنبه‌های استیصال قهرمان در این فیلم، پررنگ است و لیاقت دراماتیکی که برای فرار از بن‌بست‌ها تعریف می‌شود، روح قهرمانی را در کالبد اثر می‌دمد. با این مختصات، فیلم می‌تواند مخاطب را راضی کند و به هدف خود که بازتعریف ضدشعاری از قهرمانی‌های حسن طهرانی‌مقدم است، دست یابد.

Previous Post

شور و اشتیاق تماشاگران قمی در ششمین شب جشنواره فیلم فجر

Next Post

اجرای کنسرت با تکنیک لوپ استیشن در جشنواره چهلم فجر

Next Post

اجرای کنسرت با تکنیک لوپ استیشن در جشنواره چهلم فجر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی‌ها

  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما

درباره‌ی سین

پایگاه خبری «سین» در نظر دارد با تکیه بر کمک‌های خداوند متعال و به دور از تعاریف معمول و مناسبات نفوذ و قدرت در سینمای ایران و کمک اهل فن و همکاران کار بلد و دوستان دلسوز و با تجربه به فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای با تکیه بر اصول روزنامه‌نگاری و رسانه بپردازد و بدین صورت موضع اعتراضی خویش به رواج بی‌سوادی و آماتور مآبی بسیاری از فعالیت‌های سال‌های اخیر در حوزه‌ی رسانه‌های سینمایی را نمایان سازد.

© 1399 طراحی و پشتیبانی: مانا مدیا

No Result
View All Result
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما

© 1399 طراحی و پشتیبانی: مانا مدیا

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist