سین سینما
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما
No Result
View All Result
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما
سین سینما
No Result
View All Result
Home هنر و موسیقی

آتیلا قلبش را در جعبه‌ اسباب بازی جا گذاشت

۱۴۰۲-۰۷-۱۷
0
Share on FacebookShare on Twitter


آتیلا پسیانی سال‌ها قبل دلش را در جعبه‌هایی که آن‌ها را هم دلی تزیین کرده بود گذاشت؛ جعبه‌هایی که روی صندوق‌های میوه قرار گرفته‌ بودند و می‌شد هواپیمایی با چهار چرخ به زنجیر کشیده‌ شده، ساعتی متوقف بر روی ۲۰ دقیقه به چهار، دفتر خاطراتی قفل شده و یک ورق قرص نیمه تمام را در آن دید.

به گزارش ایسنا، عاشق بازی بود و هر از گاهی بازی را از تئاتر و تلویزیون برمی‌داشت و به زمین دیگری می‌برد. بازی، مومی در دستانش بود؛ گاه در گروه تئاتری با عنوان «بازی»، گاه برای بازی جلوی دوربین تلویزیون و سینما و گاه هم برای ساخت مجسمه‌ها و به تعبیر خودش «اسباب‌بازی‌هایی برای بچه‌های بزرگ». 

بازی و بازی کردن را گرامی‌ می‌داشت و مخاطب را با برداشتی آزاد از بازی‌هایش وا گذاشته بود؛ برداشت آزاد از جعبه‌هایی که اسباب‌بازی بچه‌های بزرگ می‌دانستشان و آن‌ها را برای دلش خلق کرده بود. 

آتیلا قلبش را در جعبه‌ اسباب بازی جا گذاشت

این هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون راه مجسمه‌سازی را هم مثل یکی از بازی‌های خود پیش گرفته بود. اردیبهشت ماه سال ۸۶ جعبه‌هایش را در یک گالری به نمایش گذاشت. نمایشگاه اسباب‌بازی بچه‌های بزرگ آتیلا پسیانی، هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی پیوندی را برقرار می‌کرد و او از این راه بار دیگر به هنر تجسمی اهمیت داد.

آتیلا پسیانی نیم‌نگاهی به هنرهایی چون عکاسی و خلق مجسمه‌ها داشت. او گرچه که خود به صورت حرفه‌ای عکاسی نمی‌کرد اما در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ و تاسیس گروه نمایشی «بازی» که حلقه اصلی آن را اعضای خانواده‌اش و سایر هنرمندان تئاتر حلقه دوم آن را شکل می‌دادند عکاسی را در اولویت‌های خود قرار داد؛ به طوری که حمید جبلی به عنوان عکاس از تمرینات گروه بازی تصاویری را ثبت می‌کرد. این موضوعی است که آن زمان، کمتر مورد توجه هنرمندان حوزه نمایشی بود.

او علاوه بر این، با حضور فعالش در دهه ۸۰ در موزه‌ هنرهای معاصر تهران نیز بار دیگر نگاهش را به حوزه تجسمی معطوف کرده بود. پسیانی با موضوع «پرواز پایداری» پرفورمنسی را در موزه‌ی هنرهای معاصر، همزمان با حضور در نمایشگاه هنر جدید، در اردیبهشت ماه سال ۸۶ برگزار کرد.

او با عنوان «آناتو تیغ» نیز نمایشگاهی از آثار حجمی دیده‌نشده‌اش را با پرفورمنسی همراه کرد که خردادماه سال ۸۶ در تهران به‌نمایش درآمد. او در این نمایشگاه تعدادی از آثار حجمی و مجسمه‌هایش را به‌همراه پرفورمنسی ـ پیوند هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی ـ از گروه تئاتر «بازی» با عنوان «آناتو تیغ» در گالری خاک به‌نمایش گذاشت.

آتیلا قلبش را در جعبه‌ اسباب بازی جا گذاشت
آناتو تیغ
آتیلا قلبش را در جعبه‌ اسباب بازی جا گذاشت
آناتو تیغ
آتیلا قلبش را در جعبه‌ اسباب بازی جا گذاشت
پرفورمنس آناتو تیغ

انتهای پیام 



منبع

Previous Post

چرا عزت‌الله مهرآوران نقش جدی نداشت؟

Next Post

آرزوهای هنگامه مفید برای کودکان

Next Post

آرزوهای هنگامه مفید برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی‌ها

  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما

درباره‌ی سین

پایگاه خبری «سین» در نظر دارد با تکیه بر کمک‌های خداوند متعال و به دور از تعاریف معمول و مناسبات نفوذ و قدرت در سینمای ایران و کمک اهل فن و همکاران کار بلد و دوستان دلسوز و با تجربه به فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای با تکیه بر اصول روزنامه‌نگاری و رسانه بپردازد و بدین صورت موضع اعتراضی خویش به رواج بی‌سوادی و آماتور مآبی بسیاری از فعالیت‌های سال‌های اخیر در حوزه‌ی رسانه‌های سینمایی را نمایان سازد.

© 1399 طراحی و پشتیبانی: مانا مدیا

No Result
View All Result
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما

© 1399 طراحی و پشتیبانی: مانا مدیا

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist