سین سینما
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما
No Result
View All Result
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما
سین سینما
No Result
View All Result
Home سینمای ایران
روایتی از یک تاریخ انکار شده

روایتی از یک تاریخ انکار شده

۱۴۰۴-۰۹-۲۳
0
Share on FacebookShare on Twitter


پایگاه خبری سین :

کارگردان مستند «پیکار با پیکر» از پرداختن به تاریخ مجسمه‌سازی ایران خبر داد که به گفته او پیوسته انکار شده است.

آرش اسحاقی -کارگردان مستند «پیکار با پیکر»- در گفت‌وگو با ایسنا به جزئیات ساخت این اثر پرداخت. 

وی درمورد موضوع این مستند که در جشنواره حقیقت به نمایش درآمده گفت: این مستند به تاریخ مجسمه‌سازی در ایران می‌پردازد. تاریخی که پیوسته انکار می‌شود.  

اسحاقی جرقه نخستین شکل‌گیری ایده این مستند را جمله‌ای از هرودوت دانست که اشاره کرده “ایرانیان با رویکرد یکتاپرستی هیچ‌گاه مجسمه‌سازی نداشته‌اند.”

وی ادامه داد: فیلم به شکل خطی از دوره‌های پیشاایلامی، ایلامیان، مادها و هخامنشی آغاز می‌شود و تا جهان معاصر، سرگذشت مجسمه‌ها و آنچه را بر آنها گذشته، روایت می‌کند.

اسحاقی درباره زمان تولید این اثر گفت: پژوهش این فیلم از سال ۱۴۰۰شروع شد و تا چند ماه قبل ادامه داشت. نزدیک به چهار سال برای پژوهش، تولید و نهایی‌سازی زمان صرف شده است.

این مستندساز یادآور شد: از جمله چالش‌های اصلی ساخت این مستند، عدم دسترسی به بسیاری از آثار تاریخی ایرانی بود که در موزه‌های خارج از کشور نگهداری می‌شوند. تیم ما مجبور شد از آرشیوها و عکس‌ها استفاده کند و در برخی موارد، نماها بازآفرینی شود. همچنین محدودیت‌های فضای شهری و کمبود منابع مکتوب در حوزه تاریخ مجسمه‌سازی در ایران از دیگر مشکلات پیش‌رو بود.

این کارگردان در پاسخ به سوالی درباره استفاده از هوش مصنوعی تأکید کرد که از این فناوری برای تصویرسازی‌های گذشته استفاده نکرده است.

وی درباره اهمیت این مستند افزود: در زمانه‌ای که پیوسته تاریخ ما معمولاً انکار می‌شود و به نمادهای ملی این سرزمین کهن، سنگ می‌زنند، خوشحالم این کار ساخته شده تا رهاورد تاریخ چندهزارساله ایران‌زمین را به بیننده یادآوری کند.

اسحاقی در بخشی از گفت‌وگو به نقد جایزه‌محوری در سینمای مستند پرداخت و گفت: سینمای مستند سال‌هاست شبیه مسابقات ورزشی شده و همه به سمت جام و تندیس حمله می‌برند،به همین دلیل چند دهه است که در سینمای مستند با فیلم جریان‌ساز و یا جریان سینمایی تاثیرگذار روبرو نمی‌شویم.

روایتی از یک تاریخ انکار شده

انتهای پیام

Previous Post

«نفس‌های سوخته» به یاد قربانیان بمباران‌های شیمیایی در دهه ۸۰ میلادی ساخته شد

Next Post

حجاب، مساله یا بهانه

Next Post
حجاب، مساله یا بهانه

حجاب، مساله یا بهانه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی‌ها

  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما

درباره‌ی سین

پایگاه خبری «سین» در نظر دارد با تکیه بر کمک‌های خداوند متعال و به دور از تعاریف معمول و مناسبات نفوذ و قدرت در سینمای ایران و کمک اهل فن و همکاران کار بلد و دوستان دلسوز و با تجربه به فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای با تکیه بر اصول روزنامه‌نگاری و رسانه بپردازد و بدین صورت موضع اعتراضی خویش به رواج بی‌سوادی و آماتور مآبی بسیاری از فعالیت‌های سال‌های اخیر در حوزه‌ی رسانه‌های سینمایی را نمایان سازد.

© 1399 طراحی و پشتیبانی: مانا مدیا

No Result
View All Result
  • خانه
  • سینمای ایران
  • سینمای جهان
  • نقد و اندیشه
  • تلویزیون و نمایش خانگی
  • هنر و موسیقی
  • هنرمندان
  • فرهنگ و رسانه
  • درباره ما

© 1399 طراحی و پشتیبانی: مانا مدیا

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist